لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

علی شریعتی به اعتصاب غذای خود پایان داد


علی شریعتی
علی شریعتی

علی شریعتی، زندانی سیاسی در ایران، روز شنبه ۲۵ دی ماه ،پس از ۷۵ روز به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد.

یکی از اعضای خانواده آقای شریعتی در گفت و گو با رادیو فردا ضمن اعلام این خبر گفته است، در حال حاضر علی شریعتی برای درمان به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

این عضو خانواده علی شریعتی اضافه کرده که هنوز مقامات قضایی با مرخصی درمانی او موافقت نکرده اند.

به نوشته سایت کلمه، علی شریعتی با درخواست خانواده و جمعی از فعالین سیاسی و همچنین توصیه محمد خاتمی،‌ رئیس جمهوری پیشین ایران و پس از صحبت با مسئولان زندان، اعتصاب غذای خود را پایان داد.

به گزارش وب‌سایت زیتون، تعدادی از زندانیان سابق سیاسی روز جمعه ۲۴ دی، با حضور در منزل علی شریعتی از او خواسته بودند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

مصطفی تاج‌زاده، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهاره هدایت، حسین نورانی‌نژاد، مهدی محمودیان ،ساجده عرب‌سرخی و مصطفی نیلی از جمله این زندانیان سابق سیاسی هستند.

به نوشته سایت کلمه، علی شریعتی تاکید کرده که به رغم پایان اعتصاب غذایش، از درخواست‌های به حق خود نخواهد گذشت و درخواست‌های خود همچون بررسی دوباره و عادلانه پرونده و درخواست در دیوان عالی قضایی و همچنین درخواست مرخصی تا زمان اتمام رسیدگی مجدد را از طرق دیگر پیگیری خواهد کرد.

علی شریعتی به دلیل شرکت در تجمعی مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد و پس از بازداشت در روز دهم آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

چهارشنبه، ۱۵دی‌ ماه، هشتگ درخواست آزادی برای علی شریعتی (#sosAli)در توئیتر ترند جهانی شد.

وضعیت سعید شیرزاد

در همین حال امیرسالار داودی، وکیل سعید شیرزاد از زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، نسبت به وضعیت جسمی و سلامتی موکلش هشدار داد و از مسئولان قضایی خواست «پیش از آن که دیر شود با این زندانی سیاسی به گفت‌وگو بنشینند».

به گفته آقای داودی، سعید شیرزاد به دلیل «ضعف مفرط»، «کاهش وزن شدید» و «فشار شدیدی» که به کلیه‌ها و دستگاه گوارشی‌اش وارد شده، در «وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای» به سر می‌برد.

او در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که مقام‌های دستگاه قضایی، زندان و مقامات امنیتی با موکلش صحبتی نکرده‌اند، «انگار نه انگار که اعتصاب غذا کرده‎است».

روز پنج شنبه ۲۳ دی، گزارش‌هایی درباره انتقال سعید شیرزاد به بیمارستان منتشر شده بود. او روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز به دلیل «افت فشار» و «درد در معده و قفسه سینه» به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده‎ بود.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از آغاز اعتصاب غذای تعداد دیگری از زندانیان از جمله نزار زکا، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان منتشر شده اما درباره ادامه و یا توقف اعتصاب آنان خبری منتشر نشده است.

احمدرضا جلالی نیز که پزشک و دارای اقامت سوئد است، از ۱۲ روز پیش اعتصاب غذا کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، در مصاحبه با رادیو فردا خبر داده که همسرش روز پنجم اردیبهشت به اتهام «همکاری با دشمن» در تهران بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG