لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

سپاه پاسداران رزمایش بزرگ زمینی برگزار می‌کند


محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران
محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۲ فروردین در یک نشست خبری از رزمایش بزرگ زمینی سپاه پاسداران در هفته جاری در جنوب شرق کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران هدف از برگزاری این رزمایش را که از ۲۴ تا ۲۶ فروردین برگزار می‌شود «نمایش قدرت نظامی مستقر در منطقه» و «حفظ آمادگی رزمی یگان‌های منطقه» اعلام کرد.

به گفته آقای پاکپور در این رزمایش، نیروهای بومی سازماندهی شده، یگان صابری، تیپ‌ها و لشکرهای سپاه به همراه یگان تازه‌تأسیس هوانیروز سپاه شرکت خواهند کرد.

محمد پاکپور با بیان اینکه سلاح جدیدی در این رزمایش آزمایش نمی‌شود محل برگزاری آن را در مناطق سراوان، میرجاوه و زاهدان اعلام کرد.

در حالی سپاه پاسداران ایران از انجام برگزاری یک رزمایش بزرگ زمینی خبر داده که این نیرو حدود یک ماه پیش یک رزمایش بزرگ موشکی برگزار کرد که با واکنش برخی کشورهای غربی روبرو شد.

سپاه پاسداران در آن رزمایش دو موشک دوربرد با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد که آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر غربی آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند.

اما ایران اعلام کرد که موشک‌های پرتاب‌شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشتند و در تعارض با توافق اتمی و «حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» نیستند.

واگذاری مرزهای شرقی به سپاه

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش با اشاره به آنچه که «عدم تسلط» دولت‌های پاکستان و افغانستان در مرزهایشان با ایران خواند افزود: «مأموریت این مرزها به سپاه واگذار شد تا از داخل کشورهای همسایه اقدام تروریستی علیه ما صورت نگیرد و این اقدام راهبردی ماست.»

پیش از این خبر واگذاری امنیت بخش‌هایی از مرزهای جنوب شرق ایران به سپاه پاسداران توسط مسئولان دیگر اعلام شده‌بود.

محمد پاکپور با متهم کردن عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سازماندهی برخی گروه‌های مسلح در شرق ایران گفت: «عربستان خیلی تلاش می‌کند کشور ما را ناامن کند. خیلی از عناصر گروهای تروریستی که دستگیر شدند وابستگی خودشان به کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص به عربستان را اعتراف کردند.»

این فرمانده سپاه با اشاره به وضعیت مرزهای غرب و شمال غرب ایران افزود: «در این محدوده، ترکیه هرچند با عناصر پ‌کاکا درگیر است ولی این کشور بر مرزها حاکمیت دارد اما در عراق اینگونه نیست و مرزهای این کشور در دست تروریست‌هاست و خبری از دولت عراق و اقلیم کردستان نیست.»

پاکپور ادامه داد: «ما با کشورهایی همسایه هستیم که در مرزهای خود حاکمیتی ندارند و یا اینکه در کنترل و انسداد مرزهای خود توانایی لازم را دارا نیستند. به گونه‌ای که تردد عناصر تروریستی به سادگی صورت می‌گیرد.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: «با اقداماتی که در این چند سال توسط نیروی زمینی سپاه صورت گرفت درگیری تروریست‌ها در عمق کشور به مرزها کشیده و اگر الان درگیری باشد در نقطه صفر مرزی است.»

هفته گذشته محمد مارانی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران، از انهدام آنچه که یک «تیم شرارت» مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در استان سیستان و بلوچستان خواند خبر داد.

اوایل اسفند ماه گذشته نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، از دستگیری عواملی در مرزهای جنوب شرق و غرب کشور خبر داد که به گفته او قصد داشتند در جریان انتخابات هفتم اسفند به اقدامات «تروریستی» دست بزنند.

XS
SM
MD
LG