لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۳

تامین امنیت مرز سراوان به سپاه پاسداران واگذار شد


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به تازگی از نوار مرزی ایران و پاکستان در منطقه سراوان بازدید به عمل آورده است
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به تازگی از نوار مرزی ایران و پاکستان در منطقه سراوان بازدید به عمل آورده است
فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که هنوز مشخص نیست گروهبان جمشید دانایی‌فر، مرزبان ایرانی که گروه تروریستی جیش العدل به گروگان گرفته بود، کشته شده باشد.

در این حال که سرنوشت آقای دانایی‌فر و چهار مرزبان به گروگان‌گرفته شده دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ارگان خبری سپاه پاسداران ایران از واگذاری تامین امنیت منطقه مرزی سراوان استان سیستان و بلوچستان به این نیروی نظامی خبر داده است.

سپاه نیوز روز جمعه، ۸ فروردین، گزارش داد که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، از نوار مرزی ایران و پاکستان در منطقه سراوان بازدید کرده تا از میزان آمادگی نیروهای قرارگاه سپاه قدس برای تامین امنیت این مطقه آگاه شود.

این گزارش بیان می‌کند که قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر در نوار مرزی سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است تا مانع فعالیت‌های «گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح منطقه» شود.

این در حالی است که سال ۱۳۸۸ نیز سپاه پاسداران اعلام کرده بود که وظیفه تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار شده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
لینک مستقیم

ابهام درباره سرنوشت گروهبان دانایی‌فر

از سویی اظهارات فرمانده نیروی انتظامی ایران به ابهامات درباره سرنوشت گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر دامن می‌زند، یکی از مرزبانان به گروگان گرفته شده که جیش العدل مدعی قتل او در روز سوم فروردین شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم روز شنبه، ۹ فروردین، گفت: «آنها [اعضای جیش العدل] ادعا کرده‌اند که یکی از سربازان ما را به شهادت رسانده‌اند، اما تا به امروز هیچ سندی دال بر وقوع این جنایت وجود ندارد و ما در تلاش هستیم تا پنج مرزبان ایرانی به کشور بازگردند.»

پیش از این مقامات وزارت امور خارجه ایران نیز گفته بودند که دولت پاکستان هنوز خبر قتل مرزبان ایرانی را تایید نکرده است و از این رو نمی‌توان با اطمینان در این باره صحبت کرد.

اما در همین حال امام جمعه این هفته تهران، احمد خاتمی، به‌طور تلویحی این رخداد را تایید کرده و حتی آن را «گزنده» نامیده است.

زندان مرزبانان کجاست؟

ایران در روزهای اخیر تماس‌های دیپلماتیک خود با پاکستان را گسترش داده است، جایی که گفته می‌شود پایگاه جیش العدل است و مرزبانان ایرانی در آنجا زندانی شده‌اند.

از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که حسن روحانی با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، مکالمه‌ای تلفنی داشته و خواستار اقدام جدی اسلام‌آباد برای آزادی گروگان‌های ایرانی شده است.

اما در همین حال خبرگزاری کویت گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی تسنیم اسلام، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، منتشر کرده است که در آن گفته می‌شود مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان نیستند.

تسنیم اسلام اظهار داشت: «مقامات پاکستانی برای یافتن مرزبانان ربوده شده ایرانی منطقه را مورد بررسی و شناسایی قرار دادند، اما هیچ چیزی که نشان‌دهنده حضور آنها در خاک پاکستان باشد نیافتند.»

به گفته او، «مرزبانان ایرانی در منطقه‌ای به مساحت ۵ تا ۱۰ کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان ایران و در مرز پاکستان ناپدید شده‌اند، اما اسلام‌آباد همه کمک‌های ممکن را برای بازگشت مرزبانان ناپدید شده انجام می‌دهد».

پیش از این خبرگزاری فارس گزارش داده بود که سخنگوی جیش العدل در مصاحبه با روزنامه امت، چاپ پاکستان، ادعا کرده است پایگاه اصلی جیش العدل در ایران است و مرزبانان گروگان‌گرفته شده نیز در خاک ایران نگهداری می‌شوند.

پنج مرزبان ایرانی روز ۱۷ بهمن سال گذشته گروگان گرفته شدند.
XS
SM
MD
LG