لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

هشدار تهران به پاکستان پس از «قتل» مرزبان ایرانی توسط جیش‌العدل


جیش‌العدل می‌گوید یکی از پنج مرزبان ایرانی را اعدام کرده است.
جیش‌العدل می‌گوید یکی از پنج مرزبان ایرانی را اعدام کرده است.
قائم مقام وزیر کشور ایران که پیش‌تر قتل یک مرزبان ایرانی توسط گروه جیش العدل را تایید کرده بود در اظهار نظر تازه‌ای ابراز امیدواری کرده که این خبر درست نباشد و در عین حال به پاکستان هشدار داده که این مسئله می‌تواند ادامه مذاکرات میان دو کشور را سخت کند.

جیش العدل که پنج مرزبان ایرانی را از روز ۱۹ بهمن ماه در اسارت خود دارد روز یکشنبه، سوم فروردین، اعلام کرد که «گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر» را «در راستای اعلام قبلی سازمان به دار آویخته» است.

وزارت کشور ایران در ابتدا منکر صحت این خبر شد ولی روز دوشنبه هم استانداری سیستان و بلوچستان و هم حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور، اعلام کردند که منابع محلی خبر «شهادت» این مرزبان ایرانی را تایید می‌کنند.

با این حال،آقای امیری روز دوشنبه عصر به خبرگزاری ایسنا گفته است که مسئولان وزارت کشور هنوز برای تایید قطعی این خبر به یقین نرسیده‌اند.

به گفته وی، «هر چند مقامات محلی ذیربط سیستان و بلوچستان خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ایرانی را به احتمال قوی مقرون به صحت می‌دانند، مع‌الوصف تاکنون دلیلی متقن و مطمئنی که ما را به قطع و یقین برساند به دست نیامده است».

قائم مقام وزیر کشور ایران ابراز امیدواری کرده که چنین خبری صحت نداشته باشد ولی افزوده است: «اگر خدایی نکرده این خبر صحت داشته باشد، چنین موضوعی بر روند مذاکرات دیپلماتیکی که بین جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان در این خصوص در حال انجام است، تاثیر می‌گذارد و ادامه مذاکرات سخت خواهد شد».

آن گونه که مقام‌ها و رسانه‌ها ایران می‌گویند مرزبانان به گروگان گرفته شده در خاک پاکستان نگهداری می‌شوند و تهران از اسلام آباد خواسته است تا برای آزادی آن‌ها وارد عمل شود. مقام‌های ایران بارها پاکستان را به حمایت از «تروریست‌ها» و سکوت در برابر اقدام‌های آنها متهم کرده‌اند.

آقای امیری از پاکستان خواسته است تا درباره خبر کشته شدن گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر، «موضع رسمی» خود را اعلام کند.

گروه جیش العدل در بیانیه روز یکشنبه خود تهدید کرده بود که اگر مقام‌های جمهوری اسلامی تا «۱۰ روز دیگر از این تاریخ به درخواست سازمان مبنی بر آزادی زندانیان اهل سنت اقدام نکند یک تن دیگر از پاسداران رژیم» را به دار خواهد آویخت.

این گروه پیش‌تر گفته بود که مرزبانان به اسارت گرفته شده را تنها در صورتی آزاد خواهد کرد که ۵۰ زندانی عضو جیش‌العدل، ٢٠٠ نفر از افراد سنی مذهب زندانی در ایران و همچنین ۵۰ نفر از زنان سنی که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت هستند، آزاد شوند.

مقام‌های ایران هر گونه مذاکره با جیش‌العدل که ماهیت آن را تروریستی می‌دانند رد کرده‌اند ولی اسفندماه گذشته، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت که تماس‌هایی با این گروه برقرار شده است.

هنوز گزارشی درباره واکنش مقام‌های پاکستانی به خبر قتل این مرزبان ایرانی منتشر نشده است و آنها این گزارش را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

خبر کشته شدن یکی از مرزبانان با واکنش گسترده ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و بسیاری آن را محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG