لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

«باران را چه شد؟»؛ دردسرهای بارش اسیدی در اهواز


- پاییز به بارانش معروف است و باران به سرزنده و شاداب کردن طبیعت. اما چند سالی است که همین باران که می‌گویند برای «نوشیدن» نیکوست و برای آبیاری مزرعه، نعمت، برای اهالی جنوب ایران جز بیماری و تنگی نفس و سوزش چشم چیزی نداشته است.
باران اسیدی اصطلاحی است که این سال‌ها برای جنوبی‌ها آشناست. آخرین روز از مهرماه، بارندگی در اهواز صدها تن را به بیمارستان فرستاد. اگر غبار اسیدی با ذرات آب در هوا ترکیب شود، به شکل باران اسیدی می‌بارد و به سلامت انسان‌ها و محیط زیست آسیب فراوانی می‌رساند. باران اسیدی بر درختان و گیاهان اثر می‌گذارد و بعد از جذب شدن در خاک تعادل شیمیایی را به هم می‌ریزد.

- انتقال آب به شکل لوله‌کشی به جزاير درياچه اروميه اجرا شده است. طول این انتقال ۱۹ کيلومتر و اعتبار متبط به آن حدود ۲۰ ميليارد ريال اعلام شده است.
این را بعضی از خبرگزاری‌ها در ایران از قول مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي نقل کرده‌اند. گفته می‌شود این کار برای تأمین آب مورد نیاز حیوانات در جزیره‌های دریاچه ارومیه است.
به گفته این مقام مسئول در آذربایجان غربی، طرحی به نام «سطوح آبگیر» در همین جزیره‌ها اجرا می‌شود که بر اساس آن آب مربوط به بارندگی جمع و ذخیره می‌شود.

این دو موضوع این هفته برنامه یک خانه، یک زمین در رادیو فرداست که می‌توانید، بشنوید:

لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG