لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۹

«اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان» برای احیای دریاچه ارومیه


محمدباقر نوبخت
محمدباقر نوبخت

سخنگوی دولت ایران از اختصاص اعتبار ۷۲۹ میلیارد تومانی برای اجرایی شدن مطالعات «ستاد احیای دریاچه ارومیه» خبر داد و گفت که حداقل هشت درصد از مصرف آب در حوزه آبریز این دریاچه کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، پس از پایان جلسه هیئت دولت گفت که این اعتبار برای اجرایی شدن مطالعاتی که توسط «ستاد احیای دریاچه ارومیه» انجام شده اختصاص یافته و در چهار حوزه از آن استفاده خواهد شد.

به گفته آقای نوبخت، یک مورد از حوزه‌هایی که این بودجه در آن به مصرف خواهد رسید برنامه رهاسازی آب سدهایی است که آب آنها به دریاچه ارومیه جاری می‌شود.

وی تصریح کرد: «حداقل هشت درصد کاهش مصرف توسط بخش‌های مختلف در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خواهیم داشت.»

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به ممنوعیت تبدیل الگوی زراعی به باغی و تبدیل کشت چغندر قند به گندم در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت که از محل این اعتبار مبالغی به کشاورزانی اختصاص خواهد یافت که به دلیل این محدودیت‌ها درآمدشان کاهش پیدا می‌کند.

به گفته آقای نوبخت، سطح آب دریاچه ارومیه حدود نیم متر افزایش یافته است «که خبر بسیار خوبی است».

در نخستين جلسه رسمی دولت حسن روحانی، کمیته‌ای برای نجات درياچه اروميه تشکيل شد که وزارتخانه‌های نيرو، کشور، جهاد کشاورزی و همچنين رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست و نماينده معاونت برنامه‌ريزی رئيس جمهوری، اعضای آن را تشکيل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ها، طرح‌های مصوب کمیته نجات دریاچه ارومیه روز یک‌شنبه، ۱۱ آبان، به تصویب هیئت دولت ایران رسیده است.

پیشتر عیسی کلانتری، دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، درباره احیای این دریاچه در ۱۰ سال آینده ابراز امیدواری کرده بود.

مقام‌های رسمی ايران می‌گويند تنها يک‌سوم از درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه داخلی ايران و دومين درياچه آب شور جهان، باقی مانده است. بخش عمده‌ای از اين درياچه طی سال‌های اخير خشک شده است.

آب در شرق زاینده‌رود دوباره جاری شد

در همین حال از صبح روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، جریان آب در رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان و شرق آن که از خرداد سال گذشته تاکنون قطع بوده دوباره جاری شده است.

در این مدت آب در بخش غربی رودخانه زاینده‌رود برای تامین آب تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی، آب صنایعی همچون فولاد و ذوب‌آهن و همچنین کشاورزی در برخی مناطق جاری بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قرار است در این مرحله از جاری شدن آب در زاینده‌رود که یک ماه به طول می‌انجامد، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به بخش‌های زراعی و زیست‌محیطی این حوضه آبی اختصاص یابد.

بر اساس گزارش‌ها، خشکسالی ادواری و استفاده بیش از حد از آب رودخانه زاینده‌رود در سال‌های اخیر سبب خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی شده است.

زاینده‌رود از کوه‌های چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از حدود ۳۰۰ کیلومتر طی مسیر به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می‌ریزد.

XS
SM
MD
LG