لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

محیط‌بانان «عاشق»


دهم مردادماه، سی و یکم ژوئیه روز جهانی محیط‌بان است. محیط‌بانان کسانی هستند که در همه کشورها مراقبت از جان حیوانات را در مناطق حفاظت‌شده و جنگل‌ها به عهده دارند. حیواناتی که یا در معرض خطر نابودی قرار دارند یا پوست و گوشت‌شان برخی شکارچیان را وسوسه می‌کند تا با قاچاق و فروش غیرقانونی‌ زندگی آنها را بگیرند.(برنامه را به‌طور کامل بشنوید)

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:01 0:00
لینک مستقیم

محیط‌بان‌ها روزها و شب‌ها در ساعت‌های طولانی، در کوه‌ها و دره‌های مناطق گرم و سرد حفاظت شده نگهبانی می‌دهند و در بسیاری از نقاط دنیا امنیت جانی ندارند و هم از سوی حیوانات وحشی و هم برخی شکارچیان تهدید می‌شوند. اما در بسیاری از کشورها مثل آمریکای شمالی و اروپای شمالی محیط‌بان‌ها با بیشترین امکانات و بهترین وسایل و تجهیزات کار می‌کنند. در ایران گفته می‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست کمبود نیروی انسانی دارد و محیط‌بان‌ها در برابر کار دشوارشان، دستمزد کافی دریافت نمی‌کنند. علاوه بر این قانون در بسیاری از مواقع مدافع و محافظ محیط‌بانان نیست.

گفته می‌شود محیط‌بانی شغلی است که باید عاشقش بود وگرنه در آن دوام نمی‌آوری. اما این عاشقی دردسرهای جدی دارد. در سه دهه گذشته دست‌کم ۱۲۰ محیط‌بان کشته شده‌اند و دست‌کم ۳۶۰ تن زخمی شده‌اند. همه اینها در درگیری بین محیط‌بانان با شکارچیانی بوده که وارد مناطق ممنوعه شده‌اند و جایی که اجازه‌ نداشته‌اند، شلیک کرده‌اند.

آنطور که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، به ازای هر ۴۰ هزار هکتار در ایران، فقط یک محیط‌بان وجود دارد. حفاظت از زیست‌بوم و مناطق حفاظت‌شده ایران، به عهده دو هزارو ۷۰۰ محیط‌بان است. رقمی گکم برای مساحتی عریض و طویل که به اندازه کافی درگیر خشکسالی، نابودی مراتع، از بین رفتن تالاب‌ها و همینطور کشتار حیوانات در معرض خطر است.

XS
SM
MD
LG