لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

قتل سه محیط‌بان ایرانی در دو روز به دست شکارچیان غیرقانونی


آقای شجاعی ۳۹ ساله در پارک ملی بمو در شمال شیراز با شکارچیان غیر قانونی درگیر شد و از ناحیه سینه و گلو هدف گلوله قرار گرفت.
آقای شجاعی ۳۹ ساله در پارک ملی بمو در شمال شیراز با شکارچیان غیر قانونی درگیر شد و از ناحیه سینه و گلو هدف گلوله قرار گرفت.

با مرگ منوچهر شجاعی در استان فارس، تعداد محیط‌بانانی که در دو روز گذشته در ایران به دست شکارچیان غیرقانونی به قتل رسیده‌اند، به سه نفر رسید.

آقای شجاعی، ۳۹ ساله، روز جمعه، چهار تیر، در پارک ملی «بمو» در شمال شیراز با شکارچیان غیرقانونی درگیر شد و در این درگیری از ناحیه سینه و گلو هدف گلوله قرار گرفت.

این محیط‌بان که در پی گلوله خوردن از یک صخره به پایین پرت شده بود پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس، در این باره با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده و خبر داده است که حسین جعفری و محمد جعفری، دو شکارچی ضارب منوچهر شجاعی، دستگیر شده‌اند.

یک روز پیشتر نیز محمد دهقانی و پرویز هرمزی، دو محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده «گنو» در استان هرمزگان، به دست شکارچیان غیرقانونی کشته شده بودند.

خبرگزاری میزان به نقل از رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خبر داده که در این رابطه «ده نفر دستگیر شدند که دو نفر از آنها عاملان قتل هستند».

در همین زمینه حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ایران، خبر داد که این یگان با کمبود «حداقل ۵۰۰۰ نیرو» مواجه است و این مسئله باعث شده تا محیط‌بانان به جای ده شبانه‌روز، ۱۸ شبانه‌روز کار کنند.

آقای خیلدار به خبرگزاری تسنیم گفته است که محیط‌بانان «۲۵۶ ساعت اضافه‌کاری می‌کنند، اما تنها ۶۰ ساعت اضافه کار دریافت می‌کنند».

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرده است: «این یعنی بیگاری».

قتل محیط‌بانان در ایران در شرایطی اتفاق می‌افتد که اگر یک محیط‌بان در حین انجام ماموریت، شکارچیان غیرمجاز را به قتل برساند، می‌تواند با مجازات قصاص روبه‌رو شود.

در سال‌های اخیر تعدادی از محیط‌بانان در ایران با چنین مجازاتی مواجه شدند و مدت‌ها زندانی بودند.

XS
SM
MD
LG