لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

کدخدایی: هیچ کاندیدایی حق ندارد وعده برپایی جشن بدهد


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز پنجشنبه، تاکید کرد که «هیچ کاندیدایی حق ندارد تا زمان قانونی اعلام نتایج توسط وزارت کشور، خود را از پیش برنده بداند و وعده برپایی جشن بدهد.»
به نظر می‌رسد این سخنان آقای کدخدایی واکنشی به وعده حسن روحانی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشد که در آخرین شب تبلیغات انتخاباتی در میان هوادارانش در بجنورد گفته بود، «شنبه جشن پیروزی خواهیم گرفت.»
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: «کاندیداها توجه داشته باشند که مطابق قانون، اعلام نتیجه انتخابات با وزارت کشور است و هیچ مرجع و فردی حق ندارد تا زمان قانونی اعلام نتایج، برای پیروزی خود که اساساً هیچ کسی از آن خبر ندارد خود را از پیش برنده بداند و وعده برپایی جشن بدهد.»
آقای کدخدایی در گفت‌وگوی دیگری که با خبرگزاری ایسنا، انجام داده، گفته بود: «به مردم خوبمان قول می‌دهیم که پاسدار خوبی از آرای آن‌ها باشیم. مردم مطمئن باشند که همان آرایی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود، همان آرا نیز خوانده خواهد شد.»
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تذکر جدی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از آن‌ها خواسته است تا از اعلام نتیجه حدسی و گمانه زنی و ادعای پیروزی پیش از موعد اعلام قانونی نتایج انتخابات، پرهیز کنند.
آقای کدخدایی همچنین از رسانه‌ها خواست از گمانه زنی در خصوص نتایج انتخابات بپرهیزند و اجازه دهند وزارت کشور در فضای آرام نتیجه انتخابات را اعلام کند.
اشاره آقای کدخدایی احتمالاً به انتشار نظرسنجی‌هایی است که این روزها رسانه‌های مختلف انجام داده و نتایج آن را اعلام می‌کنند.
بر اساس جدیدترین نتایج نظرسنجی تلفنی سایت «آی پز»، یکی از سایت‌های نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی، با حدود ۳۲ درصد آرا در رتبه نخست قرار گرفته و محمدباقر قالیباف با کسب ۲۴ درصد از آرای کسانی که این سایت به آن‌ها مراجعه کرده در تعقیب آقای روحانی است.
بر اساس نتایج نظرسنجی این سایت، آرای آقای قالیباف از ابتدای هفته، ۱۸ خردادماه، تا روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد، بیش از ۱۹ درصد افت کرده است، حال آنکه آرای حسن روحانی در نظرسنجی این سایت از روز شنبه تا چهارشنبه این هفته بیش از ۲۳۰ درصد رشد داشته و از کمتر از ده درصد آرا به حدود ۳۲ درصد رشد یافته است.
سعید جلیلی در نظرسنجی این وب سایت، پس از محسن رضایی در جایگاه چهارم قرار گرفته است. به گزارش «آی‌پز»، همچنان ۴۲ درصد از پرسش شوندگان، تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای بدهند.
در نظرخواهی رادیو فردا که از روز چهارشنبه، ۲۲ خردادماه روی سایت رادیو فردا قرار گرفته نیز حسن روحانی با کسب حدود ۶۰ درصد از آرای شرکت کنندگان در این نظرخواهی، پیشتاز دیگر نامزدهاست.
رتبه دوم در نظرخواهی رادیو فردا با کسب ۳۳ درصد از کل آرای ثبت شده، گزینه «هیچ‌کدام» است که به معنای جمع نظرات کسانی است که همچنان قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند.
پیش از این، در نظرخواهی دیگری که در وب سایت رادیو فردا قرار گرفته بود، ۳۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرخواهی، معتقد بودند که انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم «یک مرحله‌ای و با پیروزی نامزد اصلاح‌طلبان» همراه خواهد بود.
پس از این گزینه، ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان بر این باور بوده‌اند که انتخابات دوره یازدهم، «دو مرحله‌ای» است، و با «پیروزی نامزد اصلاح طلبان» همراه خواهد بود.

در نظرخواهی وب‌سایت «نظرآخر» نیز، حسن روحانی با کسب بیش از ۷۷ درصد آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، رتبه نخست را کسب کرده است.

پس از آقای روحانی، سعید جلیلی با کسب ۵ و سه دهم درصد از آرا دوم و محمدباقر قالیباف، با کسب بیش از چهار درصد از آرای شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی، جایگاه سوم در میان شش نامزد را به خود اختصاص داده‌است.
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از یک نظرسنجی که اعلام کرده توسط یک «نهاد معتبر» انجام شده است، محمدباقر قالیباف، با کسب حدود ۳۰ درصد از کل آرا در رتبه نخست و حسن روحانی با حدود ۲۰ درصد از آرای شرکت‌کنندگان در آن نظرسنجی در رتبه دوم ایستاده است.

شبکه ایران، وابسته به روزنامه ایران نیز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی، از نتایج یک نظرسنجی توسط یک «مرکز معتبر» خبر داد که بر اساس نتایج آن، حسن روحانی ۴۳ درصد از آرای شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است. پس از این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدباقر قالیباف، با کسب ۲۱ درصد از کل آرا، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌ است.

این وب‌سایت نزدیک به روزنامه دولت،‌ تاکید کرده که «با توجه به تشدید فعالیت‌ تبلیغاتی اصلآح طلب‌ها، احتمال پیروزی روحانی در مرحله اول بسیار جدی است.»

براساس گزارش شبکه ایران، آرای آقای روحانی نسبت به نظرسنجی شنبه ۱۸ خرداد همین مرکز، ۱۵ درصد افزایش داشته است.
پیش‌تر خبرگزاری فارس نیز با انتشار نتایج یک نظرسنجی که آن را حاصل فعالیت یک «موسسه معتبر» نامید، اعلام کرده بود که محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی، به مرحله دم انتخابات راه می‌یابند.
در نظرسنجی «موسسه معتبر» خبرگزاری فارس، حسن روحانی گزینه سوم پرسش شوندگان بود. میزان مشارکت در این نظرسنجی در کل ایران بیش از ۷۴ درصد اعلام شده بود.
XS
SM
MD
LG