لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

سخنگوی هیات رییسه مجلس: پشتیبان دولت در سیاست نرمش قهرمانانه هستیم


عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه گفته است که «وظیفه مجلس، پشتیبانی از دولت در سیاست نرمش قهرمانانه است».
همزمان با نزدیک شدن سفر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فعالان سیاسی داخل ایران از حضور آقای روحانی و آنچه که آن‌ها اجرای سیاست «نرمش قهرمانانه» می‌نامند، حمایت کرده‌اند.
در همین رابطه، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفته است که «ایران به غیر از رژیم صهیونیستی، خط قرمزی برای مذاکره» ندارد و هیچ‌وقت اعلام نکرده که خواستار گفت‌وگو نیست.
به گفته عبدالرضا مصری، در مورد شرایط و ویژگی‌های گفت‌وگو بحث‌هایی مطرح است که او تاکید کرده که «گفت‌وگو باید بر اساس تعامل و احترام متقابل باشد تا نتیجه سازنده‌ای به دست آید.»

رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری نیز گفته است که حسن روحانی در سفر به نیویورک و در مذاکرات خود با مقامات کشورهای جهان به دنبال احترام متقابل و منافع متقابل خواهد بود.
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، سفر حسن روحانی به نیویورک را «مهم‌ترین تریبون جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مواضع به حق خود» توصیف کرده است که به گفته این نماینده مجلس، ایران می‌تواند از این طریق، مواضع خود را اطلاع جهانیان برساند.
آقای بروجردی تاکید کرده که «نیویورک، مهم‌ترین تریبون برای خنثی کردن سیاست‌های ضد ایرانی است.»
موضوع سفر رییس‌جمهوری ایران و تعبیر «نرمش قهرمانانه»، روز یکشنبه در نطق میان دستور ابراهیم نکو، نماینده مجلس شورای اسلامی، مورد توجه قرار گرفت.
این نماینده مجلس از حسن روحانی خواسته است که در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل به «دیپلماسی نرمش قهرمانانه» توجه داشته باشند.
هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن استقبال از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» گفته بود که به «نرمش قهرمانانه» معتقد است.
پس از آن بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، تاکید کرد که «حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی توصیه آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر نرمش قهرمانانه را به طور قوی لحاظ می‌کند».
‌علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه،سی‌ام شهریور ماه، تعبیر «نرمش قهرمانانه» را «تغییر تاکتیک» نظام دانست که به تعبیر او به معنای «تغییر استراتژی» نظام نیست.
مذاکره بر سر پرونده هسته ای ایران، مهم‌ترین دستور کار دیپلماسی خارجی ایران خواهد بود، که بسیاری معتقدند در سفر حسن روحانی به نیویورک و در خلال دیدارهای رسمی و غیررسمی مقامات ایرانی با همتایان غربی‌شان در مجمع عمومی سازمان ملل، برای گشایش روزنه‌هایی درباره این پرونده، امیدواری‌هایی ایجاد شود.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، چهارشنبه گذشته تاکید کرده بود که «ایران، خواهان حل و فصل موضوع هسته ای است.»
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا که پیش از سفرش در تهران ضبط شده بود، گفته بود که برای توافق بر سر پرونده هسته‌ای، «اختیارات کامل» دارد.
مناقشه هسته‌ای ایران طی سال‌های اخیر محور رویارویی ایران با جامعه بین‌المللی بوده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و زمینه راستی آزمایی در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ایش را فراهم کند.
تغییر رویکرد هسته‌ای ایران یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود و از زمان پیروزی وی دولت یازدهم بر رویکرد سازنده جمهوری اسلامی در مسئله هسته‌ای تاکید کرده است.
این تغییر رویکرد با استقبال جامعه جهانی از جمله مقام‌های آمریکایی همراه شده است، آقای روحانی قرار است روز دوشنبه به نیویورک سفر کند.
XS
SM
MD
LG