لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

پرچم داعش در کوه‌های «تورا بورا» به اهتزاز درآمد


ورودی یکی از غارها و تونل‌هایی که گفته می شد اسامه بن لادن رهبر القاعده در منطقه تورا بورا، در آنها مخفی شده بود
ورودی یکی از غارها و تونل‌هایی که گفته می شد اسامه بن لادن رهبر القاعده در منطقه تورا بورا، در آنها مخفی شده بود

بر اساس گزارش‌ رسانه‌ها، گروه حکومت اسلامی (داعش)، بخش‌هایی از منطقه کوهستانی «تورا بورا» در شرق افغانستان را تصرف کرده است.

یک ایستگاه رادیویی محلی وابسته به ستیزه جویان افراطی، به نام «رادیو خلافت» روز چهارشنبه اعلام کرد که پرچم داعش بر فراز مجموعه‌ای تو در تو از تونل‌ها و غارها در منطقه تورا بورا در «ولایت ننگرهار» به اهتزاز درآمده است.

پیش از این جنگجویان طالبان از این مجموعه استفاده می‌کردند.

در همین حال شماری از منابع آگاه و معتمدان محلی تایید کرده‌اند که کنترل تورا بورا و مناطق اطراف آن به دست گروه حکومت اسلامی، افتاده است.

آنها همچنین گفته اند که در روزهای اخیر صدها خانوار ساکن در منطقه مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کنند.

در همین حال، ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است جنگ همچنان ادامه دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، شمار اعضای گروه داعش در این کشور به دو هزار تن رسیده است، اما وزارت دفاع افغانستان این گزارش‌ها را رد کرده و تاکید می‌کند که حضور داعش در افغانستان از ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن بیشتر نیست.

ولایت‌های کنر، نورستان و شماری از مناطق در شرق و شمال افغانستان از جمله مناطقی هستند که گمان می‌رود نیروهای داعش در آنجا استقرار یافته‌اند.

وزارت دفاع افغانستان تاکید کرده است که در حال حاضر نیروهای نظامی و امنیتی دولتی در حدود بیست ولایت افغانستان در حال انجام عملیات علیه نیروهای گروه حکومت اسلامی هستند و از پیشروی این نیروها جلوگیری کرده‌اند.

ستیزه‌جویان القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن، پس از حملات خونبار یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، زمانی که از سوی نیروهای آمریکایی تحت تعقیب قرار گرفتند مدتی را در همین شبکه غارها و تونل ها در منطقه کوهستانی تورا بورا در افغانستان پناه گرفتند.

در جریان حملات مرگبار القاعده، به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در سال ۲۰۰۱ میلادی، حدود سه هزار تن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG