لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

علم‌الهدی: رهبری گفته برای احراز صلاحیت کاندیداها دستوری نخواهم داد


آیت‌الله علم‌الهدی، عضو خبرگان رهبری می گوید، آیت‌الله خامنه‌ای گفته احراز و تشخیص صلاحیت چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم
آیت‌الله علم‌الهدی، عضو خبرگان رهبری می گوید، آیت‌الله خامنه‌ای گفته احراز و تشخیص صلاحیت چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم
آیت‌الله علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید که آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرده «قانون وظیفه احراز و تشخیص را برعهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم و با دستور حل نمی‌شود».
دو روز پس از رد صلاحیت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و واکنش‌های صورت گرفته به آن، برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری، نظر شورای نگهبان را تأیید کرده و منتقدان را افرادی خواندند که معنای احراز صلاحیت را نمی‌فهمند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، گفته «معترضان به شورای نگهبان، معنای احراز صلاحیت را نمی‌فهمند».

علم‌الهدی گفت: «شروع راه پیگیری قانونی رجوع به مقام معظم رهبری نیست؛ حضرت آقا در دو روز گذشته که ما خدمت ایشان رسیدیم می‌فرمودند که قانون وظیفه احراز و تشخیص را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم و با دستور حل نمی‌شود.»
آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، آقای علم‌الهدی، تأکید کرده در بحث احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، «بر اساس قرآن احراز صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان است که در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود که چه افرادی احراز صلاحیت شده و می‌توانند وارد عرصه شوند».
این عضو مجلس خبرگان رهبری، گفته است که «باید افرادی که صلاحیتشان احراز نشده از مسیر قانون پیگیری کنند و قطعاً شروع راه پیگیری قانونی رجوع به رهبری نیست».
به گفته آیت‌الله علم‌الهدی، «اصلاً اینکه فکر کنیم در کشور هر چه مطابق میل ما صورت نگرفت بخواهیم از حکم حکومتی و ولایت فقیه استفاده کنیم و به تعبیری بگوییم حکم حکومتی و ولایت فقیه ابزاری است که مجری اراده و خواست ما شود، قطعاً غلط بوده و درست نیست».
او در ادامه داده است: «اینکه رهبری قانون را بر هم بزند نیز توقع غلط و بی‌جایی بوده و به گونه‌ای زیاده‌خواهی بوده است».

دختر آیت‌الله خمینی «دروغ» می‌گوید
اشاره آیت‌الله علم‌الهدی، به نامه‌نگاری زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به آیت‌الله علی خامنه‌ای است که در آن نامه سرگشاده از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود برای تایید صلاحیت هاشمی مداخله کند.
آیت‌الله علم‌الهدی، در سخنان خود همچنین با اشاره به بخشی از نامه خانم مصطفوی که در آن نوشته بود، آیت‌الله خمینی، آقای هاشمی را برای رهبری شایسته می‌دانسته، «دروغ» خواند.
به گفته آقای علم الهدی، اینکه «امام برای رهبری این امت دو نفر را کنار هم به عنوان فقیه جامع‌الشرایط دیده‌اند»، «نه تنها دروغ بلکه خلاف واقع» و «هتک حرمت» به آیت‌الله خمینی توصیف کرده است.
حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری از تئوریسین‌های جمهوری اسلامی، آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه و از نزدیکان آیت‌الله خمینی از جمله افرادی بوده‌اند که در دو روز گذشته نسبت به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده و از او از بابت حضور در رقابت‌های انتخابتی تقدیر کرده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد حمایت محمود احمدی‌نژاد که رد صلاحیت خود را «ظلم» توصیف کرده بود، گفت: «اینکه کسی بگوید مظلوم واقع شده درست نیست. به هیچ عنوان ظلمی وجود نداشته و تجاوز به حقی نشده است. چون حقی نیست که ظلم باشد.»
مرتضی محمودی گلپایگانی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری بود که رد صلاحیت هاشمی را «به مصلحت» خواند و تأکید کرد که دلیل این تصمیم شورای نگهبان کهولت سن هاشمی بوده است.
به گزارش ایسنا، محمد محمدیان، مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز، با تأیید بر اینکه شورای نگهبان صلاحیت کسی را رد نکرده بلکه صلاحیت برخی احراز نشده، تاکید کرد: «توانایی جسمی آقای هاشمی کم شده است و به معنای این نیست که وی صلاحیت حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد. ایشان صلاحیت این کار را دارند و صلاحیت حضورشان در مجمع کاملاً احراز شده است اما برای ریاست جمهوری توانایی بیشتری لازم است. فردی که توانایی جسمی کامل ندارد در سطح مدیریت کلان نمی‌تواند مدیریت کند.»
اکبر هاشمی رفسنجانی، چهارشنبه شب در نخستین واکنش پس از احراز صلاحیت نشدنش در شورای نگهبان، گفته بود به رغم آگاهی از «مشکلات پیش رو و موانع موجود» و «تشدید حجم تهمت‌ها و تخریب‌ها» برای اینکه در نزد خدا حجتی داشته و در نزد مردم و تاریخ آینده کشور احساس شرمندگی نکند پس از «ارسال پیام به رهبری» خود را برای خدمت عرضه کرده بود.

آقای هاشمی تاکید کرده بود که «اکنون نیز در شرایط به وجود آمده، وجدانم راحت و آسوده است.»

شورای نگهبان روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وزارت کشور اعلام کرد که نشان می‌داد اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد حمایت دولت رد صلاحیت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG