لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

چین به حضور هیئتی از تایوان در مراسم تحلیف ترامپ اعتراض کرد


پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رابطه پکن-واشینگتن با تنش هایی همراه شده است. عکس تزئینی است
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رابطه پکن-واشینگتن با تنش هایی همراه شده است. عکس تزئینی است

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، از مقام‌های آمریکایی خواست اجازه ندهند هیئت تایوان در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، حضور یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین روز چهارشنبه از آمریکا خواست تا مانع ضور هیئت اعزامی از تایوان در مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در روز جمعه شود.

وزارت خارجه تایوان پیشتر اعلام کرده بود که هیئتی از این کشور به سرپرستی نخست وزیر سابق این کشور و همچنین شماری از دولتمردان و یکی از مشاوران امنیت ملی، در مراسم تحلیف ترامپ که روز جمعه، اول بهمن‌ماه، برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

اگرچه تایوان اعلام کرده که هیچ ملاقاتی بین هیئت اعزامی با ترامپ و یا اعضای کابینه او انجام نخواهد شد، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که این موضوع با اصل «چین واحد» منافات دارد.

دونالد ترامپ، پس از پیروزی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، با پاسخگویی به تماس تلفنی «تسای اینگ ون» رئیس کشور تایوان که برای تبریک به او تماس گرفته بود، عملا رویکرد ۳۷ ساله واشینگتن در به رسمیت شناختن سیاست «چین واحد» را زیر سوال برد.

این اقدام رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، با اعتراض شدید دولت چین مواجه شد.

هووا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه همچنین گفت که پکن با هر اقدامی از سوی تایوان که منجر به فرستادن افرادی به بهانههای مختلف به آمریکا با هدف دخالت یا آسیب زدن به روابط پکن و واشنگتن شود، مخالف است.

سایت وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه به نقل از سخنگوی این وزارت نوشت: «ما بار دیگر از مقامات آمریکایی میخواهیم ضمن احترام به اصل چین واحد از برقراری هر گونه روابط رسمی با تایوان اجتناب کنند.»

دونالد ترامپ در سخنرانی‌های خود در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری به سیاست‌های اقتصادی چین بسیار تاخت.

او در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی، با انتقاد از چین، این کشور را به رخنه و حمله‌های سایبری علیه ایلات متحده آمریکا، متهم کرد.

یکی از نگرانی‌ها در دوره دولت جدید ایالات متحده آمریکا، افزایش تنش بین پکن و واشینگتن در موضوعاتی همچون تجارت آزاد بین دو کشور و جنگ ارزی است.

XS
SM
MD
LG