لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

انتخاب سه حقوقدان جدید شورای نگهبان؛ عباسعلی کدخدایی رای نیاورد


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز یکشنبه نتوانست رای نمایندگان مجلس برای عضویت دوباره در این شورا به دست آورد.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز یکشنبه نتوانست رای نمایندگان مجلس برای عضویت دوباره در این شورا به دست آورد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، ۲۳ تیرماه، سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را برگزیدند، در میان این سه نفر، نام عباسعلی کدخدایی، سخنگو و عضو شورای نگهبان دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان مجلس از میان پنج گزینه پیشنهادی رییس قوه قضائیه، محسن اسماعیلی، عضو فعلی شورای نگهبان، سام سوادکوهی، مستشار دیوان عالی کشور و نجات‌الله ابراهیمیان، معاون دادسرای انتظامی قضات، به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان برگزیده شدند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در نامه معرفی حقوقدانان به مجلس، عباسعلی کدخدایی و محمد هادی صادقی را نیز پیشنهاد کرده بود که مجلس به این دو نفر رای نداد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه رای گیری مجلس برای انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: «آقای کدخدایی ظاهراً با یک رای کمتر انتخاب نشدند.»

شورای نگهبان قانون اساسی ایران متشکل از ۱۲ نفر است که شش تن از آنان فقهایی هستند که با حکم رهبر جمهوری اسلامی و شش تن دیگر حقوقدانانی هستند که به پیشنهاد رییس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس برای یک دوره شش ساله به عضویت این شورا درمی‌آیند. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان می‌توانند برای چند دوره عضو این شورای باشند.

با وجود آنکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از عضویت دوباره در این شورا بازماند، اما او همچنان معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان است، ضمن اینکه بر اساس قانون و آیین نامه‌های داخلی شورای نگهبان، باقی ماندن آقای کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، بلا مانع است. بر اساس قانون، سخنگوی شورای نگهبان برای یک سال از اعضا یا افراد خارج از این شورا انتخاب می‌شود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی، پس از پایان جلسه رای گیری برای انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان گفت: «از نمایندگان مجلس که این بار را از دوش من برداشتند، تشکر می‌کنم.»

در ابتدای جلسه رای گیری برای انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از میان پنج گزینه پیشنهادی آیت‌الله لاریجانی، حمید رسایی، نمانده مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین‌نامه‌ای خواستار به تعویق افتادن فرآیند رای گیری از نمایندگان برای انتخاب اعضای جدید شورای نگهبان شد.

این نماینده نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد در تذکر آیین‌نامه‌ای خود گفت: «نمایندگان باید پیش از رای دادن به اعضای حقوقدان شورای نگهبان، فرصت کافی برای بررسی سوابق آن‌ها داشته باشند.»

آقای رسایی در میانه تذکر آیین‌نامه‌ایش با اشاره به سوابق عباسعلی کدخدایی،او را «منصوب آیت‌الله علی خامنه‌ای در شورای حل اختلاف معرفی کرد». این اشاره که حمایت تلویحی رسایی از عباسعلی کدخدایی تلقی شد، با واکنش دیگر نمایندگان همراه شد.

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر آیین‌نامه‌ای، خطاب به حمید رسایی گفت: «شما چیز خوبی را می‌گویید اما اشکال آیین‌نامه‌ای چه بوده است.»

عباسعلی کدخدایی در سخنان خود در جلسه رای اعتماد نمایندگان به سه عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت در ۱۲ سالی که عضو شورای نگهبان بوده درس‌های زیادی از اعضای این شورا به ویژه از آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان آموخته است.

محسن اسماعیلی، عضو فعلی شورای نگهبان که روز یکشنبه با رای نمایندگان مجلس، برای یک دوره شش ساله دیگر برای عضویت این شورا انتخاب شد، در سخنانی پیش از رای‌گیری گفت: «شورای نگهبان، نهادی سیاسی نبوده بلکه مرجعی حقوقی و مذهبی است.»

آقای اسماعیلی که با کسب ۲۳۷ رای از ۲۶۰ رای ماخوذه رکوردی جدید از کسب آرای نمایندگان مجلس به جا گذاشت، با اشاره به مقالات حقوقی خود ادامه داد: «بسیار مناسب بود اگر مذاکرات شورای نگهبان هم مانند مجلس علنی می‌شد و مواضع این شورا به راحتی در اختیار دوستان قرار می‌گرفت.»

سام سوادکوهی، دیگر حقوقدان پیشنهاد شده رییس قوه قضائیه به مجلس که توانست رای نمایندگان برای عضویت در شورای نگهبان را به دست آورد، خود را دانش آموخته دکترای حقوق دعوی از فرانسه معرفی کرد و گفت: «لازم است بین نمایندگان و اعضای شورای نگهبان همکاری و تعاملی ایجاد شود تا قانون و قانون نویسی درستی که در شان ملت بزرگ ایران است، شکل گیرد.»

بر اساس اصل ۹۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان وظیفه پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی را با آنها بر عهده دارد.

همچنین وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی بر عهده این شوراست.
XS
SM
MD
LG