لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

معرفی پنج حقوقدان برای عضويت در شورای نگهبان به مجلس


الهيار ملکشاهی،رييس کميسيون قضايی و حقوقی مجلس روز شنبه ۲۳ تيرماه گفته است، رئيس قوه قضائيه ايران پنج حقوقدان را به مجلس اين کشور معرفی کرده است تا احتمالا روز يکشنبه از بين آنها سه نفر را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کند.

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته راديو و تلويزيون دولتی ايران، رييس کميسيون قضايی و حقوقی مجلس گفته است: در اين نامه عباسعلی کدخدايی، محسن اسماعيلی، سام سوادکوهی، از قضات دادسرای ديوان عالی کشور، پورابراهيمی، از قضات دادسرای انتظامی قضات، و صادقی ، از اساتيد دانشگاه حقوق اصفهان،‌ به عنوان پنج حقوقدان برای اخذ رأی به مجلس معرفی شدند.

در همین زمینه، سخنگوی کميسيون حقوقی و قضايی مجلس نیز گفته است که رای گيری برای انتخاب سه حقوقدان جديد شورای نگهبان در جلسه يکشنبه و يا سه شنبه هفته آتی مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

دوره شش ساله سه عضو حقوقدان اين شورا يعنی عباسعلی کدخدايی، محسن اسماعيلی و حسينعلی اميری در ۲۴ تيرماه به پايان خواهد رسيد.

در فهرست ارائه شده توسط رييس قوه قضاييه، نام حسينعلی اميری در بين حقوقدانان شورای نگهبان که به مجلس معرفی شده اند، نيست .

همزمان با پايان دوره عضويت اين سه حقوقدان شورای نگهبان، دوره عضويت سه نفر از فقهای عضو اين شورا يعنی محمود هاشمی‌‌شاهرودی، محمد مومن و محمدرضا مدرسی‌يزدی نيز به پايان خواهد رسيد.

اين در حالی است که غلامرضا رضوانی، از فقهای عضو شورای نگهبان نيز در فررودين ماه سال جاری درگذشت.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، شش فقيه عضو اين شورا نگهبان به طور مستقيم از سوی آيت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی منصوب می شوند. بر اساس قانون اساسی،‌شورای نگهبان در مقابل هيچ نهاد ديگری پاسخگو نيست.

شورای نگهبان يکی از قدرتمند ترين نهاد های جمهوری اسلامی است که بروند قانونگذاری در مجلس و همچنين انتخابات در ايران نظارت می کند.

براساس اصل ۹۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان با هدف « پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها» ايجاد شده است .

براساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان وظيفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارد. اما اين اصل چگونگی نظارت شورای نگهبان را مشخص نکرده است، ولی مجلس پنجم به «استصوابی» بودن اين نظارت رای داد.
XS
SM
MD
LG