لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

دادستان تهران: افشاگر اطلاعات مشترکان ایرانسل دستگیر شد


عباس جعفری دولت‌آبادی، به اپراتورهای تلفن همراه درباره حفظ اطلاعات مشترکانشان، هشدار داد
عباس جعفری دولت‌آبادی، به اپراتورهای تلفن همراه درباره حفظ اطلاعات مشترکانشان، هشدار داد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، از دستگیری «هکری» خبر داد که به گفته این مقام قضایی اطلاعات خط تلفن مشترکان ایرانسل را در تلگرام منتشر می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت که «فرد خاطی» روز یک‌شنبه، ۱۳ تیرماه، دستگیر و پرونده‌اش به دادسرای مربوطه ارسال‌ شده است.

روز شنبه گذشته، حسین رمضانی، معاون حقوقی و بین‌الملل در پلیس فتای ایران، به خبرگزاری مهر گفته بود که با شکایت اپراتور، پلیس فتا به دنبال «انتشاردهنده اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک» ایرانسل است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه‌شنبه همچنین موضوع در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مشترکان ایرانسل را مربوط به حدود دو سال و نیم گذشته اعلام کرد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، که روز یک‌شنبه گذشته به صحن علنی مجلس فراخوانده شده بود تا درباره بازنشر اطلاعات مشترکان تلفن همراه ایرانسل توضیح دهد، تأکید کرد که «اطلاعات فاش شده از سوی فردی متخلف در یکی از نهادها فاش شده و چیز تازه‌ای نیست».

البته وزیر ارتباطات در توضیحات خود از «نهاد»ی که این اطلاعات را در اختیار داشته و اطلاعات از آنجا درز کرده، نامی نبرد و به دلیل این که چرا اطلاعات مشترکان ایرانسل در اختیار این «نهاد» قرار گرفته نیز اشاره‌ای نکرد.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، در شماره روز شنبه خود در گزارشی نوشته بود که مشترکان ایرانسل از روز پنج‌شنبه گذشته با یک ربات تلگرامی روبه‌رو شدند که در صورت وارد کردن یک شماره تلفن ایرانسل در آن اطلاعات خصوصی صاحب شماره مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شهر محل سکونت، آدرس منزل و کد پستی را دریافت می‌کردند.

بر اساس گزارش‌ها، این ربات حدود ۲۰ ساعت فعال بود و اطلاعات پیش‌شماره‌های ۰۹۳۵ تا ۰۹۳۹ ایرانسل را در صورت درخواست مشترکان در اختیار آنها قرار می‌داد.

عباس جعفری دولت‌آبادی شخصی را که با طراحی ربات اقدام به بازنشر اطلاعات مشترکان ایرانسل کرده بود ساکن «یکی از شهرستان‌ها» اعلام کرد.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب تهران، «نامبرده در تحقیقات عنوان کرده که اطلاعات مشترکان ایرانسل را از طریق یکی از گروه‌هایی که عضو آن بوده استخراج و دریافت کرده و اقدام به طراحی رباتی کرده و از این طریق اطلاعات مشترکان را هک کرده است.»

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به سابقه چنین اقداماتی و تکرار آن در سال‌های اخیر، انتقاد کرد که «هیچ‌ گونه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه از سوی برخی اپراتورها انجام نمی‌شود».

این مقام قضایی با تأکید بر انجام اقدام لازم برای پیشگیری از انتشار مجدد چنین اطلاعاتی، تصریح کرد که «در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده اپراتورها خواهد بود».

این در حالی است که روابط عمومی شرکت ایرانسل در پی انتشار اطلاعات مشترکان خود و توضیحات وزیر ارتباطات در مجلس، در بیانیه‌ای درباره این اتفاقات موضع‌گیری کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که این شرکت «هرگز و تحت هیچ عنوانی نه تنها اطلاعات خود را در اختیار غیر قرار نداده، بلکه برخلاف برخی از اپراتورها با چشم‌پوشی از درآمد قابل‌ملاحظه، حتی از ارائه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است».

در بند دیگری از این بیانیه همچنین تأکید شده است که «سیستم‌های اطلاعاتی و اطلاعات مشترکان ایرانسل هرگز افشا، سرقت و هک نشده و مورد نفوذ و یا در اختیار غیر قرار نگرفته است.»

با این‌ حال ایرانسل در این بیانیه به دلیل و چگونگی افشای اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک خود در شبکه «تلگرام» اشاره‌ای نکرده است.

۲۰ میلیون حدود ۷۵ درصد از کل مشترکان ایرانسل را در برمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG