لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

سرمای تابستانی در بخش صنعت


گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد این بخش در چهارماهه منتهی به تیرماه امسال، نشان می‌دهد که صدور مجوزهای صنعتی در این مدت روند منفی و رو به کاهشی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار اعلام‌شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تیرماه امسال، درمجموع هزار و ۲۹۸ فقره جواز تأسیس صنعتی صادر شد که این تعداد مجوز صادرشده در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی خرداد ۹۴، افتی بیش از ۹ درصد را تجربه کرده است.

اما روند منفی صدور جواز تأسیس صنعتی که آن را می‌توان به معنای کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه صنعت، تفسیر کرد محدود به تیرماه نبوده و درمجموع طی چهار ماه نخست امسال، شمار صدور جواز تأسیس صنعتی در مقایسه با مدت مشابه با افتی نزدیک به ۹ درصد مواجه شد.

در چهار ماه ابتدایی امسال، ۴ هزار و ۹۵۳ فقره مجوز تأسیس صنعتی صادرشده، حال‌آنکه در چهار ماه نخست سال ۹۳، تعداد این مجوزها به بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ فقره بالغ می‌شد.

کاهش روند صدور مجوز تأسیس صنعتی در حالی اتفاق افتاده که پیش از اعلام رسمی توافق بین ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک، ناظران اقتصادی در ایران پیش‌بینی می‌کردند که با حصول اطمینان از این توافق، اوضاع سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در ایران رو به بهبود خواهد گذاشت.

میزان اشتغال پیش‌بینی‌شده برای مجوزهای صادرشده در چهار ماه اول امسال نیز در مقایسه با میزان اشتغال پیش‌بینی‌شده برای مجوزهای صادرشده در چهار ماه نخست سال ۹۳، کاهشی ۲۶ درصدی داشته است.

در قالب جوازهای تأسیس صادرشده طی چهار ماه نخست سال ۹۴، ایجاد ۱۰۶ هزار و ۹۱۲ شغل پیش‌بینی‌شده که نسبت به میزان اشتغال پیش‌بینی‌شده در مجوزهای صادرشده در چهار ماه نخست سال قبل، کاهشی نزدیک به ۲۶ درصد را تجربه کرد.

گذشته از آمار و ارقام صادرشده جوازهای تأسیس صنعتی، مجوزهای صادره برای پروانه بهره‌برداری صنعتی نیز در این مدت با افت همراه بوده به‌طوری‌که در تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افت بیش از سه درصدی در روند صدور پروانه‌های بهره‌برداری بوده‌ایم.

در این مدت تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادرشده برابر با ۴۳۳ فقره بوده و این در حالی است که در مدت‌زمان مشابه سال قبل نیز ۴۴۷ فقره پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادرشده بود.

بررسی روند پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادره در چهار ماه منتهی به تیرماه در سال جاری نیز بیانگر افت ۱۰ درصدی در روند صدور این پروانه‌هاست، در این مدت درمجموع یک هزار ۴۷۳ فقره پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در ایران صادر شده، حال‌آنکه در مدت مشابه سال قبل مجوزهای صادره برابر با یک هزار و ۶۳۷ فقره بوده است.

علاوه بر صدور مجوزهای صادره در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی، این بخش در ایجاد اشتغال در چهار ماه منتهی به تیرماه روند منفی را تجربه کرده است.

در این چهارماه، اشتغال حاصل از پروانه بهره‌برداری صنعتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال، کاهشی ۳ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸ هزار و ۶۶۱ شغل، بسنده کرد.

درحالی‌که آمارهای منتشرشده وزارت صنعت، معدن و تجارت از کارنامه چهارماهه این بخش، چندان امیدوارکننده نیست اما آمار بانک مرکزی از متوسط شاخص بهای تولیدکننده در مردادماه امسال بیانگر رسیدن این نرخ به اندکی بیش از ۱۰ درصد (۱۰.۲) است.

این نرخ در مقایسه با متوسط نرخ تورم بخش تولید در تیرماه با کاهش حدود یک درصد مواجه بوده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولیدکننده در این ماه نیز که مقایسه شاخص بهای تولیدکننده در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال است، عدد ۵.۶ درصد را نشان می‌دهد که در مقایسه با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید در تیرماه، ثابت ماند.

اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم ماهانه تولید در مردادماه به ۰.۸ درصد رسید. نرخ تورم ماهانه در ماه قبل یعنی تیر ۹۴، منفی ۰.۲ درصد بود که این روند کاهشی در مردادماه ادامه نیافت.

بااین‌حال، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، چندی پیش به استناد همین آمار و باقی ماندن متوسط شاخص تورم تولیدکننده در سطح ۱۰ درصد، پیش‌بینی کرده بود که شاخص تورم طی ماه‌های آتی نیز با کاهش مواجه شود و همچنان روند کاهشی نرخ تورم مصرف‌کننده ادامه یابد.

به رغم امیدواری وزیر اقتصاد در حل معضل تورم بالا در اقتصاد ایران، اما آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از کارنامه چهارماه نخست این بخش حاکی است که همچنان مشکل رکود حاکم بر اقتصاد ایران به عنوان جدی‌ترین مشکل و معضل اقتصادی پیش پای دولت قرار دارد.

XS
SM
MD
LG