لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

بانک مرکزی: دادوستدهای بخش مسکن در آذرماه کاهش یافت


بر اساس گزارش بانک‌ مرکزی در آذرماه، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید
بر اساس گزارش بانک‌ مرکزی در آذرماه، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید

شمار دادوستد آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران طی آذرماه امسال در مقایسه با آذرماه پارسال، ۵٫۹ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال، شمار دادوستدهای اپارتمان های مسکونی شهر تهران در این ماه به ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که در مقایسه با ماه پیشین یعنی آبان ماه، نیم درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش شمار معاملات بخش مسکن پایتخت در آذرماه، برای فعالان بازار مسکن می‌تواند نشانه‌ای از تداوم رکود در این بخش باشد.

بر اساس این گزارش به رغم آنکه در آذرماه امسال، شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه مشابه پارسال و ماه پیشین کاهش داشته اما متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران، در ماه مورد گزارش نسبت به آذرماه پارسال، رشدی ۷٫۷ درصدی را تجربه کرد.

بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران در این ماه به چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید.

با احتساب نرخ تورم حدودا ۷ تا ۸ درصدی ماه‌های اخیر، در واقع قیمت واقعی متوسط یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران، ثابت بوده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که همچون ماه‌های پیشین، در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه پنج شهرداری تهران، پر رونق‌ترین منطقه شهرداری تهران بوده است و این منطقه به تنهایی حدود ۱۷ درصد از تمام معاملات انجام شده در آذرماه به واحدهای مسکونی این منطقه شهرداری اختصاص داشت.

پس از این منطقه، مناطق چهار و دو شهرداری تهران در رتبه‌های بعدی اختصاص بیشترین شمار داد‌ و ستدهای آپارتمان‌های پایتخت، قرار داشتند و بیشترین شمار خرید وفروش در این مناطق رقم خورد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، گران‌ترین منطقه تهران در آذرماه، منطقه یک شهرداری تهران بود که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسید.

ارزان‌ترین منطقه تهران نیز با ثبت متوسط قیمت دو میلیون و ۲۱۰ هزار تومان برای یک متر مربع زیربنای مسکونی، به منطقه ۱۷ شهرداری تهران اختصاص داشت.

بیشترین رشد متوسط قیمت در آذرماه ۹۵ نسبت به آذرماه پارسال، در منطقه ۱۶ شهرداری تهران تجربه شد که متوسط یک متر مربع آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در این منطقه، حدود ۱۶ درصد رشد کرد.

کمترین رشد قیمتی نیز مربوط به آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در منطقه ۱۰ شهرداری تهران مربوط بود که در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، معادل ۴٫۳ درصد رشد داشت.

بخش مسکن و ساختمان از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی برای رونق‌بخشی است، زنجیره تولید طولانی مسکن و میزان اشتغال و صنایع وابسته پرشمار در ساختمان‌سازی باعث شده تا دولت حسن روحانی و بانک مرکزی برای خروج از رکود و رونق‌بخشی به اقتصاد ایران توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و برنامه‌های مختلفی را برای ایجاد تکانه در این بخش اجرا کنند.

افزایش سقف وام خرید مسکن، ایجاد صندوق مسکن خانه‌اولی‌ها، بازگذاردن دست تمامی بانک‌ها برای ارایه تسهیلات بخش مسکن از جمله این برنامه‌ها هستند، اما به رغم این تلاش‌ها همانطور که این گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، بخش مسکن و ساختمان همچنان در رکود نسبی به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG