لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

فولکس واگن در ایران، خودرو تولید می‌کند


فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت برای تولید مدل پولو، در ایران به توافق رسیده است
فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت برای تولید مدل پولو، در ایران به توافق رسیده است

شرکت «ماموت خودرو» برای تولید خودروهای سواری شرکت آلمانی «فولکس واگن» در ایران به ثبت رسیده است و یکی از اولین محصولات فولکس واگن برای بازار ایران، فولکس واگن «پولو» خواهد بود.

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» در شرایطی که مدتها خبر از حضور فولکس واگن در خودروسازی ایران به گوش می‌رسید، این غول صنعت خودروی جهان بالاخره آمدنش به ایران را قطعی کرد.

آن‌طور که در سایت رسمی «دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌‌های صنفی کشور» آمده، شرکتی مشترک به نام فولکس واگن و گروه صنعتی ماموت به ثبت رسیده است.

بر این اساس شرکت مربوطه در اصل نمایندگی فولکس واگن آلمان را در ایران بر عهده داشته و می‌تواند نسبت به واردات و تولید برخی محصولات این شرکت اقدام کند. طبق اعلام «دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور»، شرکت «ماموت خودرو» به عنوان شرکتی که قرار است امور مربوط به حضور فولکس واگن در ایران را پیگیری کند، به ثبت رسیده است.

آن طور که از نام شرکت مربوطه بر می‌آید، فولکس واگن آلمان، شرکت ماموت را به عنوان همکار خود در ایران انتخاب کرده و این موضوع از نام شرکت «ماموت خودرو» قابل استناد است. ماموت یکی از شرکت های مشهور بخش‌ خصوصی خودروسازی ایران به شمار می‌رود و در حال حاضر با شرکت شرکت «اسکانیا» همکاری مشترک دارد.

ماجرای حضور فولکس واگن در ایران از حدود دو سال پیش مطرح شده و اگرچه ابتدا از همکاری این غول خودروسازی جهان با خودروسازان دولتی ایران صحبت به میان آمده بود، اما در نهایت فولکسیها قرارداد خود را با یک شرکت خودروساز بخش خصوصی قطعی کردند.

ثبت شرکت ماموت خودرو اما در حالی صورت گرفته که فولکس واگن و ماموت در سکوت خبری اقدام به عقد تفاهم‌نامه با یکدیگر کرده اند و گفته می‌شود از سال آینده، فعالیت مشترک خود را در ایران با تولید محصولاتی مانند «پولو» آغاز خواهند کرد.

گروه صنعتی ماموت هم‌اکنون به تولید کامیون‌ها و تریلرهای اسکانیا مشغول است. نشان سوئدی اسکانیا زیر مجموعه شرکت فولکس واگن است و پس از رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران افزایش داده است.

شرکت سوئدی اسکانیا که زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب میشود برنامه گسترده‌ای جهت سرمایهگذاری برای تولید کامیون و اتوبوس در ایران دارد.

هنریکسون، مدیر عامل اسکانیا گفته است: «ایران سال‌های سختی را پشت سر گذاشته و کار بزرگی در این مدت کرده است. ما با قدرت پشت شرکت ماموت ایستاده‌‌ایم و این شرکت نیز به همین ترتیب پشت سر مشتریان است. امیدوارم اسکانیا، ماموت و مشتریان مانند خانواده باشند و ایران کشور اسکانیا باشد. در نظر داریم ایران را به عنوان مرکزی برای صادرات محصولات خود در منطقه قرار دهیم.»

شرکت ماموت که یک شرکت کاملا خصوصی در ایران است، کار خود را با تولیداتی مانند ساندویچ پانل، ساختمان‌های پیش ساخته، کانکس و تریلر در سال ۱۳۷۰ در زمينی به مساحت ۵۰ هكتار آغاز كرد.

این شرکت با ثبت شرکت ماموت خودرو قرار است به تولید خودروهای فولکس واگن در ایران بپردازد، رسانه‌های ایران هنوز جزییاتی از تفاهم‌نامه بین شرکت ماموت و فولکس واگن منتشر نکرده‌اند، اما اعلام شده قرارداد نهایی طی چند ماه آینده امضا می‌شود و فعالیت صنعتی برای تولید محصولات فولکس واگن از تابستان ۹۶ در ایران آغاز خواهدشد.

شرکت فولکس واگن ابتدا مذاکراتی را با «ایران خودرو» آغاز کرده بود که به نتیجه نرسید، این شرکت با شرکت «کرمان خودرو» هم برای تولید محصولاتش در ایران مذاکره کرده بود، اما در نهایت گروه صنعتی ماموت به دلیل زیرساخت‌های قوی و همکاری بخش کامیون‌سازی‌اش با گروه فولکس واگن با این شرکت به توافق رسیده است.

فولکس واگن حدود دو سال است بازار ایران را در حال بررسی دارد تا بفهمد چه محصولی را می‌تواند در بازار ایران عرضه کند. مشکل محصولات فولکس واگن برای بازار ایران گران تمام شدن این محصولات است.

به عنوان نمونه موفق‌ترین خودرو فولکس واگن در اروپا یعنی فولگس «گلف» اگر در ایران تولید شود قیمتی بیش از ۸۵ میلیون تومان خواهد داشت که چنین قیمتی برای تولید در تیراژ بالا، اقتصادی نیست.

روزنامه «دنیای خودرو» ارزان‌ترین محصول فولکس واگن در بازار ایران را خودرو فولکس پولو اعلام کرده است. این خودرو در صورت تولید در ایران قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان با توجه به لوازم جانبی مختلف خواهد داشت.(قیمت این خودرو در بازار اروپا بین ۱۱تا ۱۶ هزار یورو است.) این خودرو با موتور ۱۶۰۰ سی سی، ۱۰۵ اسب بخاری در ایران عرضه خواهد شد. با اینکه قیمت این خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از رقبایش مانند رنو است اما نشان آلمانی خودرو سبب می‌شود بخشی از بازار به این خودرو روی خوش نشان دهد.

دیگر خودرویی که گفته می‌شود قرار است در ایران تولید شود فولکس واگن «جتا» است. این خودرو هم میتواند با قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در ایران عرضه شود.

مهرزاد فردوس، مدیر عامل گروه صنعتی ماموت، گفته است که این شرکت قصد دارد خودرویی تولید کند که به درد همه مردم ایران بخورد.

شرکت فولکس واگن برای تولید در ایران نیاز به داخلی‌سازی تا سطح ۴۰ درصدی دارد تا بتواند مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران را کسب کند.

همچنین ۳۰ درصد محصولات تولیدی این شرکت باید از ایران به کشورهای اطراف ایران صادر شوند. به همین دلیل شرکت فولکس واگن برخی از بهترین قطعه‌سازان صنعت خودروی ایران مانند «کروز» را برای تولید قطعاتش در ایران بررسی کرده است.

اگر شرکت فولکس واگن موفق شود به صورت سرمایه‌گذاری مشترک و به همراه یک خودروساز خصوصی در بازار ایران حاضر شود و اگر قیمت محصولات این شرکت مناسب باشد، ممکن است تا حدودی بازار ایران رقابتی‌تر شود. شرکت رنو هم در طرح جدیدش قرار است به صورت مستقیم و بدون همکاری «سایپا» و «ایران‌خودرو» در ایران محصولاتش را تولید کند. با ورود رنو به صورت مستقل و فولکس واگن با یک همکار خصوصی بازار ایران احتمالا در چند سال آینده دچار تغییر جدی خواهد شد.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو، می‌گوید:« ورود فولکس واگن معادله رقابت در ایران را تغییر می‌دهد از این پس خودروسازان ما به جای آنکه با تولیدکنندگان چینی رقابت کنند باید به مصاف رقیب قدرتمندی نظیر فولکس‌واگن بروند. در گذشته بخش‌خصوصی خودرو چندین بار حرکت‌های خوبی را انجام داد اما به دلیل رقابت با دو غول خودروسازی دولتی که نابرابر بود نتوانست رشد کنند ولی اکنون نگاه دولت تغییر کرده، بنابراین ما شاهد تغییر چشمگیر و اثرگذاری این مشارکت در بازار ایران خواهیم بود.‌»‌

XS
SM
MD
LG