لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۷

آیا تعرفه واردات خودرو افزایش می یابد؟


مازراتی،تهران
مازراتی،تهران

افزایش واردات خودرو ودرآمد‌های ناشی از آن برای دولت باعث شده در بودجه سال ۹۶ تعرفه واردات خودرو پنچ درصد افزایش یابد و از میانگین ۴۵ درصد به ۵۰ درصد برسد با این کار در آمد دولت از محل وارادات خودرو افزایش خواهد یافت.

بر اساس لایجه بودجه سال ۹۶ ، پیش بینی شده تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و رسیدن آن به ۵۰ درصد در آمد دولت از محل واردات خودرو به یک میلیارد و ۹۵۰ دلار برسد . بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۹۵ با توجه به روند واردات خودرو با تعرفه میانگین ۴۵ درصدی در آمد دولت از محل وادرات خودرو به بیش از یک و نیم میلیارد دلار خواهد رسید.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

البته هنوز این میزان تعرفه به تایید مجلس نرسیده است اما با تصویب احتمالی این تعرفه قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار افزایش خواهد یافت.

بر اساس جدید‌ترین آیین نامه گمرک ایران، خودروهای سواری کمتر از ۱۵۰۰ سیسی مشمول ۴۰ درصد حقوق و عوارض گمرکی ، خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی مشمول ۴۰ درصد حقوق و عوارض گمرکی و خودروهای سواری از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی هستند .

واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است. همچنین واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین ۴ درصد مالیات علیالحساب است.

در مجموع با توجه به هزینه هایی مانند حمل، تعرفه و مالیات‌های مختلف هر خودرو وارداتی ۷۰ درصد گران تر از بازار جهانی در ایران عرضه می شود. البته این عدد ممکن است با توجه به سود‌های مختلف شرکت‌های وارد کننده یا دلال‌های بازار افزایش هم پیدا کند.

در مجموع با توجه به هزینه هایی مانند حمل، تعرفه و مالیات‌های مختلف هر خودرو وارداتی ۷۰ درصد گران تر از بازار جهانی در ایران عرضه می شود. البته این عدد ممکن است با توجه به سود‌های مختلف شرکت‌های وارد کننده یا دلال‌های بازار افزایش هم پیدا کند.

به عنوان مثال قیمت بی‌ام و آی هشت با اینکه قیمت جهانی آن ۱۳۰ هزار دلار است در ابتدای ورود به بازار ایران تا سه میلیارد تومان هم رسیده بود .قیمت این خودرو نهایتا به حدود یک میلیارد تومان کاهش یافت.

این در حالی است که این خودرو هیبریدی است و با توجه تعرفه چهاردرصد خودروهای هیبریدی باید نهایتا ۴۰ درصد گران تر از قیمت بازار جهانی در ایران عرضه می شد حال آنکه دلال بازی سبب افزایش قیمت این خودرو در ابتدای ورودش به ایران شده بود.

با وجود گران بودن حداقل ۷۰ درصدی خودرو‌های وارداتی در ایران نسبت به قیمت‌ها مشابه جهانی، واردات خودرو در سال جاری در ایران افزایش یافته است.

براساس آمار گمرگ ایران واردات خودرو در هشت ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

این آمار حاکی از ورود بیش از ۴۱ هزار خودرو به کشور در هشت ماهه سال جاری به ارزش یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار است.

شاید عجیب باشد اما در خیابانهای تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران مثل تبریز بیشتر از بسیاری از شهرها در اروپا می توان خودرو لوکس دید،خودروهایی که قیمتی بیش از دو برابر قیمت جهانی دارند.

حتی در مواردی این قیمت‌ها به طور سر سام آوری چندین برابر قیمتهای آنها در بازارهای جهانی است.

به عنوان نمونه بنز اس ۵۰۰ در بازار ایران دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می شود یا مثلا بیام و م۶ در بازار ایران بیش از دو میلیارد تومان قیمت دارد.

پورشه پانامرا یکی از گرانترین خودروهای بازار خودرو ایران است هماکنون مدلهای دست دوم این خودرو در ایران در حدود ۷۰۰ میلیون تومان معامله میشود. قیمت مدل صفر این خودرو در بازار ایران در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

خودرو پورشه پانامرا خودرو مورد علاقه ثروتمندان ایرانی است این محصول همچنین خودرو بسیاری از افراد مشهور مانند علی دایی بوده است. موفقیت این خودرو در بازار خودرو ایران تا آنجا بود که از پانامرا ۴ اس ادیشن خاورمیانه که تنها ۶۶ دستگاه از آن ساخته شده ۱۲ عدد در ایران فروخته شده است.

مازراتی از دیگر برندهای گران قیمت موجود در بازار ایران است. مازراتی کوارتو پوریته هم اکنون در بازار ایران نزدیک دو میلیارد تومان معامله می شود.

مازراتی از برندهای مورد علاقه ثروتمندان ایرانی است. این علاقه تا آنجا پیش رفته که خیلی از معروفترین ثرتمندان ایرانی به سراغ خرید مازراتی می روند.

همچنان بزرگترین مشکل برای واردات خودروهای لوکس به ایران ممنوعیت واردات خودروهایی با موتوری با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی است. البته در چند سال اخیر هیبریدی شدن خودروهای لوکس شدت گرفته است. خودروهای لوکس هیبریدی می توانند وارد بازار ایران شوند و با توجه به تعرفه چهاردرصدی برای خودروهای هیبریدی ، این خودروها می توانند قیمتی نزدیک قیمت جهانی داشته باشند البته اگر دلال بازی بلایی که سر بیام و آی۸ آورد را بر سر قیمت این خودروها نیاورد.

در چند سال آینده احتمالا دیگر محدودیت موتورهای بالای ۲۵۰۰ سی سی نمی تواند جلوی واردات خودروهای بسیار لوکس را به ایران بگیرد چون بسیاری از برندهای معتبر مانند پورشه و لامبورگینی هم در حال طراحی نسخههای هیبریدی هستند.

هم اکنون هم بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند رشد ثروتمندان دلال در ایران یکی از عوامل میل شدید برای خرید خودروهای لوکس در ایران در شرایط سخت اقتصادی کنونی است چرا که در حالی که ثروتمندان مولد در حال فشار هستند ثروتمندان دلال وضعیت مناسبی دارند و پول خود را برای خرید خودروهای لوکسی خرج می کنند که خود این خودروها هم حالت سرمایهای دارد و پس از مدتی حتی با وجود استفاده ،قیمتشان ممکن است افزایش یابد.

با وجود این شرایط و با توجه به درصد رشد واردات خودرو بنظر می رسد در سال جاری بیش از ۶۰ هزار خودرو به ایران وارد شود که ارزش آن بیش از یک و نیم میلیارد دلار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG