لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۹

پورشه رکورد زد


پورشه پانامرا
پورشه پانامرا

جواد عسگری‌- شرکت خودروسازی آلمانی پورشه توانست با مدل پورشه پانامرا جدیدش که به تازگی معرفی کرده رکورد سریع‌ترین خودرو سدان جهان را به‌دست آورد.

این خودرو موفق شد زمان ۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه‌ای را در پیست نورنبرگ ثبت کند تا به عنوان سریع‌ترین خودروی سدان شناخته شود، رکوردی که ۱ ثانیه سریع‌تر از رکورددار قبلی یعنی آلفارومئو جولیا بوده است.

سدان یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحاً صندوقدار می‌گویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی هستند و می‌تواند دو یا چهار در داشته باشد. سدان متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو در جهان است.

شرکت پورشه در فیلمی که از این رکوردشکنی منتشر کرده است توضیح می‌دهد که در این رکوردشکنی از یک پورشه پانامرا توربو ۲۰۱۷ همراه با لاستیک‌های معمولی استفاده کرده است اما مهندسان آلفارومئو در مدل جولیا که رکورد قبلی را در دست داشت برای رکورد ۷ دقیقه و ۳۹ ثانیه‌ای در خودرو استاندارد تغییراتی داده بودند به عنوان مثال مهندسین آلفارومئو خودرو را ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر کرده بودند و همچنین از تایرهای مخصوص مسابقه برای آلفا رومئو استفاده کرده بودند.

نسخه جدید پورشه پانامرا توربو با موتوری هشت سیلندر به حجم چهار هزار سی سی با دو توربو شاژ قابلیت تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۷۷۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در کنار این موتور قدرتمند یک گیربکس هشت سرعته دو کلاچه مخصوص با نام اختصاری PDK نیز وظیفه انتقال این ۵۵۰ اسب‌بخار را به هر ۴ چرخ خودرو بر عهده دارد.

پورشه پانامرا از گران‌ترین محصولات شرکت پورشه و جزو گران‌ترین خودرو‌های سدان جهان محسوب می‌شود.

پورشه پانامرا یکی از گران‌ترین خودرو‌های بازار خودرو ایران است هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودرو در ایران در حدود ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت مدل صفر این خودرو در بازار ایران در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. البته با توجه به حجم موتور به نظر می‌رسد این مدل جدید با شماره ملی وارد ایران نخواهد شد.

طبق قانون ایران، واردات خودروهایی با موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به ایران ممنوع است و حجم بالای موتور این مدل پورشه احتمالا جلوی واردات آن را به ایران خواهد گرفت البته احتمالا این خودرو با پلاک گذر موقت به مدت محدود می‌تواند وارد ایران شود.

خودرو پورشه پانامرا خودرو مورد علاقه ثروتمندان ایرانی است این محصول همچنین خودرو بسیاری از افراد مشهور مانند علی دایی بوده است. موفقیت این خودرو در بازار خودرو ایران تا آنجا بود که از پانامرا ۴S ادیشن خاورمیانه که تنها ۶۶ دستگاه از آن ساخته شده ۱۲ عدد در ایران فروخته شده است.

مدل جدید پورشه پانامرا ۲۰۱۷ نسل دوم این محصول محسوب می‌شود. پانامرا خودرویی است که زمانی که شرکت پورشه آن را معرفی کرد بسیاری تعجب کردند که چگونه شرکتی مانند پورشه که سابقه‌اش در ساخت خودرو‌های اسپرت است روی به ساخت خودرو‌های سدان آورده است. با این همه تولید پانامرا در بخش خودرو‌های سواری و پورشه کاین در بخش خودرو‌های شاسی‌بلند موفقیت‌های جدیدی را برای این شرکت آلمانی در بازار به‌وجود آورد و سبب شد شرکت‌ها دیگر لوکس‌ساز جهان مانند بنتلی، آستون مارتین و مازراتی هم سیاست‌های بازار خود را تغییر دهند.

پورشه پانامرای ۲۰۱۷ که نسل دوم این محصول محسوب می‌شود در دو مدل عرضه خواهد شد که شامل مدل پانامرا چهار اس و پانامرا توربو می‌شود که هر دوی آنها به طور استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک مجهز هستند. البته شرکت پورشه قصد دارد در سال آینده مدل هیبریدی این محصول را نیز تولید کند.

قیمت پایهٔ پانامرا چهار اس مدل ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ هزار دلار است این خودرو به یک پیشرانهٔ جدید شش سیلندر وی شکل باحجم ۲۹۰۰ سی‌سی مجهز شده است که به کمک دو توربوشارژر می‌تواند قدرتی معادل ۴۴۰ اسب بخار را تولید کند. این خودرو می‌تواند در ۴ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

البته پورشه پانامرای جدید نسخه قدرتمند‌تر و البته گران‌تری هم دارد. این مدل پانامرا توربو است که قیمتی در حدود ۱۴۷ هزار خواهد داشت. پانامرا توربو به یک پیشرانه‌ دوگانه توربوی هشت سیلندر وی شکل مجهز شده است که حجم چهار هزار سی‌سی دارد و می‌تواند ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این مدل از پانامرا همچنین به سیستمی مجهز شده که در شرایط عدم نیاز به قدرت بالا، می‌تواند برای کاهش مصرف سوخت تعدادی از سیلندر‌ها را غیرفعال کند. پورشه گفته است که این مدل توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت زمان ۳.۴ ثانیه دارد.

پورشه هم مانند دیگر شرکت‌های خودروسازی در حال هوشمند‌تر کردن خودرو‌ها در هنگام رانندگی است.

این خودرو دارای سیستم InnoDrive پورشه است. که شامل کروز کنترل هوشمند است و با استفاده از اطلاعاتی که از طریق رادارها، دوربین‌ها و جی‌پی‌اس به دست می‌آورد می‌تواند کنترل پدال‌های گاز و ترمز و تعویض دنده را بر عهده بگیرد.

پورشه پانامرا توربو جدا از تمام امکانات و قابلیت‌ها، یک آپشن جالب توجه دارد و آن بال عقب جمع شونده خودرو است. اگر راننده یا خودرو احتیاج به پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا داشته باشند باله‌ای از عقب خودر باز می‌شود تا با هدایت بهتر جریان هوا چسبندگی خودرو به جاده افزایش یابد. عملکرد این باله بر عکس بال هواپیما است و با استفاده از فشار هوا چسبندگی خودرو به جاده را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG