لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

برپایی «ایست بازرسی» در خیابان‌های تهران در «رزمایش ثارالله»


خیابان‌ها و معابر استان تهران روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور و در دومین روز اجرای «رزمایش اقتدار ثارالله»، شاهد برپایی گشت‌های اطلاعاتی، عملیاتی و ایست و بازرسی بود.

خبرگزاری فارس به نقل از پاسدار ناصر شعبانی، سخنگوی این رزمایش دو روزه، این مرحله را آخرین مرحله از «رزمایش اقتدار ثارالله» عنوان کرده است.

در این رزمایش ۵۰ هزار نیروی بسیجی و پاسدار شرکت داشته‌اند و اهداف آن، «نمایش اقتدار و وحدت»، «ارتقای سطح امنیت و آرامش جامعه» و «بازدارندگی در برابر دشمنان» اعلام‌شده است.

محمد کوثری، نماینده تهران در مجلس و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گفته بود که این رزمایش «به دشمنان نشان می‌‌دهد»، سپاه پاسداران و بسیج در «کوتاه‌‌ترین مدت»، فرمان آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را اجرا می‌‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی قبل و پس از توافق اتمی وین بار‌ها از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواسته است که آمادگی خود را افزایش دهند، و از جمله روز سه‌شنبه در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی ارتش ایران تأکید کرده بود که «آمادگی‌ها و گزینه‌های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات، به طور دائم ارتقا» دهند.

اما برخی سایت‌های خبری و تحلیلی منتقد جمهوری اسلامی همچون «سحام‌نیوز»، برگزاری این رزمایش را با مسائل داخلی ایران از جمله برگزاری انتخابات مجلس شوری اسلامی و خبرگان رهبری مرتبط دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، روز پنج‌شنبه با حضور در تجمع بسیجیان حاضر در این رزمایش، آمریکا را «دشمن درجه‌یک ملت ایران» خواند.

به گفته این فرمانده نظامی، «دستی که به سمت گزینه نظامی برود، قطع می‌کنیم».

آقای سلامی در بخش دیگری از سخنانش در جمع بسیجیان و حاضران در رزمایش ثارالله، مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای در آمریکا را، «دو لبه یک قیچی» توصیف کرد که به گفته او «به دنبال دشمنی با ملت ایران هستند و علیه انقلاب اسلامی عمل می‌کنند».

جانشین فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «چه توافق بشود و چه نشود، حامی ملت‌های مظلوم و مسلمان در برابر سلطه آمریکا خواهیم بود».

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز از جمله مقام‌هایی بود که روز پنجشنبه با حضور در «بوستان ولایت تهران» در این رزمایش شرکت کرد.

آقای صالحی گفت: «با پشتوانه بسیج و ملت ایران بود که توانستیم در برابر استکبار جهانی ایستاده و خواست خود را به آنها تحمیل کنیم».

برگزاری رزمایش دو روزه «اقتدار ثارالله» با ارسال همگانی و گسترده پیامک‌هایی برای شهروندان تهرانی همراه بود که در آن اطلاعاتی درباره برگزاری این رزمایش به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه منتقل شد.

سخنگوی این رزمایش در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد»، درباره ارسال این پیامک‌ها گفت: «ما شماره اعلام می‌کنیم که هر فردی علاقه‌مند است و اطلاعاتی هم دارد به ما وصل می‌شود».

وی در توجیه ارسال این پیامک‌ها، گفته است: «ما در زمان جنگ از مردم به‌گونه‌ای دیگر استفاده می‌کردیم اما الان از طریق اطلاع‌رسانی برای امنیت پایدار و اطمینان‌بخش استفاده می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG