لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

واگذاری «ارج» به بخش خصوصی


«ارج» همواره از دیرپاترین فرآورده های نامی صنعتی ساخت ایران شناخته میگردد
«ارج» همواره از دیرپاترین فرآورده های نامی صنعتی ساخت ایران شناخته میگردد

یک مقام وزارت صنعت ایران از احتمال واگذاری کارخانه محصولات باسابقه و قدیمی «ارج» به بخش خصوصی طی یکماه آینده اطلاع داده است.

«عباس هاشمی» از مدیران وزارت صنعت در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه حداقل هفت جلسه در رابطه با واگذاری کارخانه ارج برگزار شده، ارج را برای بکارگیری تکنولوژی جدید نیازمند حدود ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری دانسته است.

«ایرج جمشیدی» سردبیر روزنامه اقتصادی «آسیا» در تهران در گفتگو با رادیو فردا در پاسخ به این پرسش که واگذاری ارج به بخش خصوصی چقدر میتواند جدی باشد، این تصمیم را بسته به سیاست گذاریهای داخلی در ارتباط با کشورهای صنعتی میداند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

ارج سازنده محصولات لوازم خانگی در ایران از سال ۱۳۱۶ کارهای تولیدی خود را آغاز کرد و با قدمتی هشتاد ساله از دیرپاترین نام و نشانهای صنایع ایران بشمار میرود.

حداقل هفت جلسه «موثر» در رابطه با واگذاری کارخانه ارج برگزار شده و با توجه به هزینه‌های سنگین تکنولوژی جدید حدود ۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه نیاز دارد.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت

مالکیت کارخانه ارج در دست گروه توسعه ملی به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار بانک ملی و بخش دیگری از سهام ارج نزد سازمان تامین اجتماعی گزارش شده است.

​هشتاد سال پیش «خلیل ارجمند» همراه ۸ کارگر در یک کارگاه در تهران کارهای آهنگری، ریخته گری و جوشکاری خود را بسوی ساخت صندلی های تاشو بردند و با پشتکار و گسترش برنامه ها و کارها در سالیان بعد دستگاههای یخچال، آبگرمکن، بخاری، خنک کننده و رختشویی «ارج» از فرآورده های با نام و نشان ساخت ایران در فروشگاهها شناخته میگردید.
خلیل ارجمند بنیانگذار صنایع ارج در جوانی هنگام آزمایش دستگاهی جانش را از دست داد
خلیل ارجمند بنیانگذار صنایع ارج در جوانی هنگام آزمایش دستگاهی جانش را از دست داد

خلیل ارجمند، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و کارآفرین در سال ۱۳۲۳ در حالی که تنها ۳۵ سال داشت طی حادثه‌ای در جریان آزمایش دستگاهی در کارخانه جان سپرد.

شکوفایی و گسترش کارخانه ارج تا جایی پیشرفت که سه دهه بعد در سال ۱۳۵۴ نزدیک به ۲۳۰۰ تن در آن کار میکردند.

با انقلاب سال ۱۳۵۷ ارج مانند صنایع تولیدی، کارخانجات و شرکت های دیگر خصوصی ایران مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت و باز همانند واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر ایران گرفتار زوال کیفیتی کالاهای تولیدی ناشی از سوءمدیریت ها شد.

در سال ۱۳۹۵ قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی انبار ارج را مهر و موم کرد.

XS
SM
MD
LG