لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

ادامه سیر نزولی صلح در جهان؛ ایران در رتبه ۱۳۳


۱۰مین گزارش سالانه انستیتوی اقتصادوصلح در حالی منتشر می‌شود که ایران با پنج پله صعود، رتبه ۱۳۳مین کشور صلح‌طلب جهان را کسب کرده
۱۰مین گزارش سالانه انستیتوی اقتصادوصلح در حالی منتشر می‌شود که ایران با پنج پله صعود، رتبه ۱۳۳مین کشور صلح‌طلب جهان را کسب کرده

گزارش سال ۲۰۱۶، وضعیت صلح و آرامش در ۱۶۳ کشور را بر پایه ۲۳ شاخصهٔ کمی و کیفی بررسی کرده که در این فهرست، وضعیت آرامش و صلح در ایران همچنان در پایین جدول ارزیابی شده است.

با این حال ایران در قیاس با سال گذشته، از جمله کشورهای خاورمیانه بوده که در شاخص صلح پیشرفت کرده است.

نتایج گزارش امسال از نابرابری رو به رشد صلح در عرصه بین‌المللی حکایت دارد؛ صلح‌آمیزترین کشورها همچنان وضعیت‌شان بهتر می‌شود، و این در حالی است که کشورهایی با حداقل وضعیت صلح‌آمیز، در خشونت و مناقشه بیشتری فرو می‌روند.

در این گزارش به وضعیت خاورمیانه و افزایش درگیر‌ی‌ها اشاره شده، با این حال در ادامه آمده است که وضعیت خاورمیانه سرتاسر بد نیست و سه کشور ایران، سودان و عمان توانسته‌اند پیشرفت‌هایی داشته باشند.

ایران از میان بیست کشور خاورمیانه که در این گزارش فهرست شده‌اند، رتبه ۱۱ را کسب کرده است
ایران از میان بیست کشور خاورمیانه که در این گزارش فهرست شده‌اند، رتبه ۱۱ را کسب کرده است

موسسه اقتصاد و صلح می‌نویسد که ایران در سال گذشته توانسته شاخص ایجاد ترور سیاسی خود را کاهش دهد و همچنین با افزایش کمک‌های مالی به ماموریت‌های صلح‌طلبانه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد توانسته است با کسب دو امتیاز بیشتر، جایگاه خود را میان کشورهای دیگر بهبود بخشد.

همچنین ایران از میان بیست کشور خاورمیانه که در این گزارش فهرست شده‌اند، رتبه ۱۱ را کسب کرده است. سال گذشته برای ایران سال رسیدن به توافق هسته‌ای و بهبود روابطش با برخی از کشورهای همسایه بود و همین امر سبب بهبود نسبی جایگاه ایران شده است.

اما یکی از نتایج کلی این گزارش این است که در گیرودار بدتر شدن وضعیت صلح در جهان، در عرصه بین‌المللی دولت‌ها هم‌چنان منابع عظیمی را صرف ایجاد و مهار خشونت می‌کنند تا صرف برقراری صلح.

«موسسه اقتصاد و صلح» ضربۀ خشونت به اقتصاد بین‌المللی را بیش از سیزده و نیم تریلیون دلار بالغ بر ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی کل کشورها برآورد کرده است.

بنا بر این گزارش، سیر صعودی تلفات ناشی از تروریسم از حدود ۸۵۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ میلادی تا نزدیک به ۳۳ هزار تن طی سال اخیر، حاکی از رشدی بالغ بر ۲۸۰ درصد است.

هم‌زمان تلفات جنگی از نزدیک به ۲۰ هزار تن به بیش از یکصد هزار تن، رشدی پنج برابری را نشان می‌دهد و همه اینها در حالی است که کمیسر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ جمعیت پناهجویان، آوارگان و کسانی را که نسبت به وضعیت‌شان ابراز نگرانی می‌شود بیش از ۵۷ میلیون تن ثبت کرده است.

یک نکته مثبت در این میان اما کاهش هزینه‌های نظامی ۱۰۶ کشور یا ۶۵ درصد جامعۀ بین‌المللی است.

در گزارش امسال، ایسلند همچنان به عنوان امن‌ترین کشور جهان در صدر ایستاده است. دانمارک، اتریش، نیوزیلند، پرتغال، جمهوری چک، سوئیس، کانادا، ژاپن، اسلوونی و فنلاند، ۱۰ کشور بعدی هستند که وضعیت صلح در آنها سبز سبز و بسیار بالا شناسایی شده است.

سیر صعودی تلفات ناشی از تروریسم از حدود ۸۵۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ میلادی تا نزدیک به ۳۳ هزار تن طی سال اخیر حاکی از رشدی بالغ بر ۲۸۰ درصد است.
گزارش سالانه انستیتوی اقتصاد و صلح

کشورهایی که وضعیت صلح در آنها در پایین‌ترین سطح شناخته شده از انتهای جدول در رتبۀ ۱۶۳ عبارتند از سوریه، سودان جنوبی، عراق، افغانستان، سومالی، یمن، جمهوری آفریقای مرکزی، اوکراین، سودان، لیبی، پاکستان، جمهوری دمکراتیک کنگو، روسیه، کره شمالی و نیجریه که در رتبۀ ۱۴۹ قرار گرفته است.

وضعیت آرامش و صلح در ایران در گزارش سالانه انستیتوی اقتصاد و صلح کمابیش مانند سال گذشته با نمرهٔ ۲ از ۵ در حوزهٔ نظامی، ۲.۸ از ۵ در حوزهٔ جامعه و امنیت و ۲.۳ از ۵ در حوزهٔ تضاد داخلی و بین‌المللی، با نمرهٔ معدل ۲.۴ در رتبهٔ ۱۳۳ و در سطح پایین ارزیابی شده است. بنا بر این گزارش، هزینه خشونت در ایران نزدیک به ۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

در گزارش سال پیش، وضعیت آرامش و صلح در ایران در رتبهٔ ۱۳۸ و هزینه خشونت در کشور مانند امسال نزدیک به ۸۶ میلیارد دلار محاسبه شده بود.

در گزارش امسال انستیتوی اقتصاد و صلح، وضعیت آرامش و صلح در آمریکا در رتبهٔ ۱۰۳ در سطح متوسط و در اسرائیل در رتبهٔ ۱۴۴ در سطح پایین ارزیابی شده‌اند.

انستیتوی اقتصاد و صلح از سال ۲۰۰۷ هر سال گزارش خود پیرامون وضعیت صلح و آرامش جهانی را منتشر کرده است و گزارش امسال این موسسه، دهمین گزارش سالانه‌اش در این زمینه بشمار میرود.

این انستیتوی مطالعاتی که مرکزش در استرالیاست وضعیت صلح و آرامش در کشورهای گوناگون را بر پایه ۲۳ شاخصهٔ جداگانه در سه حوزهٔ اصلی نظامی، جامعه و امنیت و تضاد داخلی و بین المللی ارزیابی میکند.

موسسهٔ اقتصاد و صلح، هدف خود را جلب توجه ساکنان زمین به آرامش و صلح به عنوان تدبیری مثبت، دستیافتنی و ملموس برای رفاه و پیشرفت خوانده است.

XS
SM
MD
LG