لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

رتبه پایین برای ایران از لحاظ «شاخص صلح جهانی»


«موسسه اقتصاد و صلح» در گزارشی تازه از «شاخص صلح جهانی» در سال ٬۲۰۱۴ فهرستی از ۱۶۲ کشور بر اساس این شاخص منتشر کرده است که در این فهرست ایران در جایگاه ۱۳۱ قرار دارد.

ایران در سال ۲۰۱۳ از لحاظ «شاخص صلح جهانی» رتبه ۱۳۷ را داشت.

بر اساس این گزارش٬ کشورهای ایسلند٬ دانمارک و اتریش به ترتیب صلح‌آمیزترین کشورها هستند و در میان کشورهایی که میزان صلح و آرامش در آنها در پایین‌ترین حد بوده٬ نام سوریه (رتبه ۱۶۲)٬ افغانستان (۱۶۱) و عراق (۱۵۹) به چشم می‌خورد.

ایران در این فهرست با قرار گرفتن در جایگاه ٬۱۳۱ در زمره کشورهایی چون ترکیه٬ چین و برزیل قرار گرفته است که میزان صلح و آرامش در آها نسبی ارزیابی شده است.

در این گزارش مفصل به دلایل قرار گرفتن ایران دراین رتبه و صعود آن از رتبه ۱۳۷ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۳۱ اشاره‌ دقیقی نشده٬ اما تاکید شده است که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ روابط ایران با غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به بهبود گذاشته است.

در بخشی دیگر از این گزارش نیز آمده است که ۱۰ کشور در این مدت واردات اسلحه را کاهش داده‌اند که بیشترین کاهش متوجه چین٬ یونان٬ ایران٬ اتریش و اسرائیل بوده است.

در عین حال ۴۰ کشور نیز در این مدت واردات تسلیحات خود را افزایش داده‌اند که بیشترین افزایش متعلق به هند٬ امارات٬ پاکستان و الجزیره بوده است.

این گزارش بر اساس ۲۲ شاخص از جمله فعالیت‌های تروریستی٬ تنش‌های داخلی و خارجی٬ مرگ‌های ناشی از تنش‌ها و جابه‌جایی‌های ناشی از درگیری‌ها تهیه شده است.

موسسه اقتصاد و صلح (IEP) یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی است که هیئتی از کارشناسان بین‌الملی را در اختیار دارد.

این موسسه در سیدنی٬ نیویورک و آکسفورد دفتر دارد.
XS
SM
MD
LG