لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

شاخص فلاکت در جهان؛ ایران در «رتبه دوم» قرار دارد


گزارش جدید موسسه پژوهشی کاتو در آمریکا نشان می‌دهد که ایران در رتبه‌بندی جهانی شاخص فلاکت در سال ۲۰۱۳، از میان ۹۰ کشور، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و پس از ونزوئلا بدترین شرایط را از این نظر تجربه کرده است.

این گزارش که شنبه ششم اردیبهشت منتشر شده گویای آن است که شاخص فلاکت در ایران تا انتهای سال ۲۰۱۳ میلادی به ۶۱.۶ درصد رسید که این آمار، سخنان وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی را تایید می‌کند.

علی طیب‌نیا آذر ماه گذشته عنوان کرد که شاخص فلاکت در ایران به بیش از ۵۰ درصد رسیده و کشور شرایط اقتصادی «بی‌سابقه‌ای» را طی می‌کند، چنان که همزمان رکود و تورم شدت بسیار یافته است.

موسسه پژوهشی کاتو نیز مهم‌ترین عامل رشد شاخص فلاکت در ایران را «تورم» عنوان کرده که باعث شده است ایران با فاصله بسیار از کشورهای دیگر، رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص بدهد به‌طوری که رتبه سوم جهانی شاخص فلاکت به صربستان با ۴۴.۸ درصد تعلق دارد که ۱۶.۸ درصد کمتر از ایران است.

نرخ تورم در ایران پاییز سال گذشته به بیش از ۴۰ درصد رسید و تنها در اسفند ماه بود که به زیر ۳۵ درصد کاهش یافت، اما حسن روحانی وعده داده است که در سال ۱۳۹۳ با مهار تورم، نرخ رشد آن را به ۲۵ درصد برساند.

شاخص فلاکت با احتساب نرخ بی‌کاری و تورم در جوامع به دست می‌آید و آمارها نشان می‌دهد که این شاخص در ایران طی سال‌های اخیر رشد مداومی داشته است و از ۲۳.۶ درصد در سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تا الان که به ۶۱.۶ درصد رسیده است.

در این میان شاخص‌ها و آمارهای دیگر نیز گویای آن است که مردم ایران در تنگنای شدید اقتصادی به‌سرمی‌برند و از جمله، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد رتبه کیفیت زندگی در ایران به نسبت دیگر کشورهای جهان طی پنج سال ۶۲ پله تنزل پیدا کرده و ایران از میان ۱۹۴ کشور جهان در رده ۱۵۰ قرار دارد.

در گزارش موسسه کاتو از شاخص فلاکت در جهان، تنها ونزوئلا شرایط بدتری به نسبت ایران دارد و با رتبه ۷۹.۴ درصد در رأس جدول قرار گرفته است.

این در حالی‌ است که تحلیل‌گر موسسه کاتو می‌گوید که شاخص فلاکت در ونزوئلا باید عددی بسیار بزرگ‌تر از این را نشان می‌دهد چرا که این عدد بر اساس آمار رسمی دولت ونزوئلا از نرخ تورم در این کشور به دست آمده که ۵۶.۲ درصد است.

به گفته او، نرخ واقعی تورم در ونزوئلا ۲۷۸ درصد است که با احتساب آن، شاخص فلاکت در ونزوئلا از ۷۹.۴ درصد به ۳۰۱ درصد افزایش می‌یابد.

در این جدول پس از ونزوئلا، ایران و صربستان به ترتیب کشورهای آرژانتین، جامائیکا، مصر، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و یونان قرار دارند که در جایگاه چهارم تا دهم رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته‌اند.

ژاپن، ازبکستان، تایوان، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند، قطر، مالزی، چین و پاناما نیز ۱۰ کشوری هستند که شاخص فلاکت در آنجا کوچک‌ترین اعداد را نشان می‌دهد و از ۵.۴۱ درصد تا ۸.۲۴ درصد را شامل می‌شود.
XS
SM
MD
LG