لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

تداوم آمار بالای روزنامه‌نگاران زندانی در جهان


روز‌نامه‌نگاران زندانی در ترکیه ۶۸ تن، در مصر ۲۵ تن، در عربستان‌ سعودی و اریتره هر یک ۱۶ تن برآورد شده‌اند
روز‌نامه‌نگاران زندانی در ترکیه ۶۸ تن، در مصر ۲۵ تن، در عربستان‌ سعودی و اریتره هر یک ۱۶ تن برآورد شده‌اند

«کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران» در گزارش سالانه خود شمار بالای روزنامه‌نگاران زندانی در جهان را نزدیک به یک رکورد توصیف کرد. در این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۲۲ آذرماه، انتشار یافت آمده است که برای سومین سال متوالی ۲۵۱ روزنامه‌نگار یا بیشتر در سراسر جهان به زندان افتاده‌اند.

در گزارش سالانه کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران، این میزان روزنامه‌نگار زندانی در عرصۀ بین‌المللی حاکی از رویکرد اقتدارگرایانه نسبت به پوشش اخبار انتقادی، بیش از سناریویی موقتی دانسته شده است.

بنا بر این گزارش، چین، مصر و عربستان سعودی طی سال ۲۰۱۸ میلادی روزنامه‌نگاران بیشتری را در مقایسه با سال پیش زندانی کردند و ترکیه همچنان بدترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان باقی ماند.

کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران، یک سازمان آمریکایی مستقل غیرانتفاعی و غیردولتی مستقر در نیویورک در سال ۱۹۸۱ میلادی تأسیس شده است و در راستای ترویج آزادی مطبوعات و دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران فعالیت می‌کند.

در گزارش امسال آمده است که موج جدید سرکوب در چین، مصر و عربستان سعودی سرکوب آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۸ در عرصۀ جهانی را حفظ کرد.

کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌نویسد در بررسی سالانه‌اش دست‌کم ۲۵۱ روزنامه‌نگار را در ارتباط با کارشان در زندان یافته، در حالی که ترکیه همچنان در مقام بدترین زندا‌ن روزنامه‌نگاران در دنیا تعداد کمی را رها کرده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند، از هنگامی که کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران این آمار را پیگیری کرده، سه سال گذشته با ثبت آمار بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حاوی بالاترین شمار روزنامه‌نگاران زندانی بوده است.

ترکیه، چین و مصر برای سومین سال متوالی مسئول زندانی کردن بیش از نیمی از آنهایی دانسته شده‌اند که در سراسر جهان به زندان افتاده‌اند.

اکثریت آنهایی که در عرصۀ جهانی زندانی شده‌اند، ۷۰ درصد با اتهامات ضدحکومتی مواجه‌اند، مثل تعلق یا کمک به گروه‌هایی که مقامات کشورها سازمان‌ تروریستی می‌دانند.

گزارش کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران، تعداد زندانی‌شدگان به اتهام اخبار کذب در سال ۲۰۱۸ در عرصۀ بین‌المللی را ۲۸ تن و در مقایسه با ۹ تن دو سال پیش حاوی سیر صعودی دانسته، مصر را با ۱۹ روزنامه‌نگار زندانی به این اتهام در صدر برشمرده است.

این گزارش شمار بالاتر زندانیان در چین را که ۴۷ تن محاسبه کرده، بازتاب تازه‌ترین موج آزار اقلیت قومی اویغور در منطقۀ سین کیانگ دانسته و می‌افزاید که دست‌کم ده روزنامه‌نگار در چین،‌ همه آنها در این منطقه بدون اتهام بازداشت شده‌اند.

در مورد ایران، کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران نوشته که سرکوب مطبوعات در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته و ۸ روزنامه‌نگار را هم‌اکنون در زندان شناسایی کرده است که شش تن از آنها برای سایت خبری «مجذوبان نور»‌ کار می‌کنند که مقامات قبلا هدف گرفته‌اند.

کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ویتنام را ۱۱ تن و در جمهوری آذربایجان ده تن برشمرده و افزوده است در ازبکستان برای اولین بار در دو دهه گذشته روزنامه‌نگاری در زندان نیافته است.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG