لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

وین از نظر کیفیت زندگی در صدر جدول جهان؛ تهران در رتبه ۱۹۹


پایتخت اتریش یک دهه است که از نظر کیفیت بالای زندگی در رأس رده‌بندی گزارش سالانه مرسر قرار دارد.
پایتخت اتریش یک دهه است که از نظر کیفیت بالای زندگی در رأس رده‌بندی گزارش سالانه مرسر قرار دارد.

گزارش سالانه شرکت «مرسر» که روز چهارشنبه ۲۲ اسفند منتشر شد، وین پایتخت اتریش را برای دهمین سال پیاپی دارای بالاترین کیفیت زندگی در جهان ارزیابی کرد.

در گزارش تازۀ این بزرگترین شرکت مشورتی منابع انسانی پیرامون کیفیت زندگی در شهرهای دنیا همچنین شهرهای اروپای غربی از نظر امنیت در صدر قرار گرفته‌اند.

گذشته از پایتخت اتریش که یک دهه است از نظر کیفیت بالای زندگی در رأس رده‌بندی گزارش سالانه مرسر (Mercer) قرار دارد، لوکزامبورگ در گزارش امسال از لحاظ امنیت در صدر قرار گرفته است.

از دید شاخص کلی کیفیت زندگی پس از وین، زوریخ در سوئیس در مرتبه دوم و ونکوور در کانادا، مونیخ در آلمان و اوکلند در نیوزیلند به‌طور مشترک در رده سوم ارزیابی شده‌اند.

افزون بر سوئیس که با داشتن زوریخ، ژنو و بازل سه شهر در جمع ۱۰ شهر نخست از نظر کیفیت بالای زندگی دارد آلمان هم با داشتن مونیخ،‌ دوسلدورف و فرانکفورت در همین جمع حضور دارد.

در فهرست مرسر تنها نام یک شهر از ایران به چشم می‌خورد؛ تهران در رتبۀ ۱۹۹.

در مطالعۀ مرسر درباره چگونگی کیفیت زندگی در شهرهای مختلف، برای نمونه پاریس در رتبۀ ۳۹، لندن ۴۱، نیویورک ۴۴، توکیو ۴۹، لس‌آنجلس و میامی۶۶، دوبی ۷۴، پکن ۱۲۰، استانبول ۱۳۰، دهلی‌نو ۱۶۲ و مسکو در رتبۀ ۱۶۷ ارزیابی شده‌اند.

در بررسی شرکت مرسر شرایط زندگی در شهرهای مختلف بر مبنای ۳۹ مؤلفه در قالب ۱۰ حوزه تجزیه و تحلیل می‌شود که عبارتند از محیط سیاسی و اجتماعی، محیط اقتصادی، محیط اجتماعی- فرهنگی، ملاحظات پزشکی و بهداشتی، مدارس و آموزش، خدمات عمومی و حمل‌ونقل، تفریح، کالاهای مصرفی،‌ مسکن، محیط‌زیست.

در گزارش امسال، رده‌بندی جداگانه‌ای در زمینه امنیت شخصی ارائه شده است که ثبات داخلی شهرها را بر اساس سطوح جرم، اجرای قانون، محدودیت‌ها بر آزادی شخصی،‌ روابط با کشورهای دیگر و آزادی مطبوعات بررسی کرده است.

در گزارش مرسر اشاره شده که امنیت شخصی سنگ بنای ثبات در هر شهری است که بدون آن کسب و کار و استعداد مجال رشد پیدا نمی‌کنند.

از حیث امنیت شخصی پس از لوکزامبورگ که به عنوان ایمن‌ترین شهر دنیا معرفی شده است، هلسینکی پایتخت فنلاند و شهرهای بازل، برن و زوریخ در سوئیس به‌طور مشترک در رده دوم معرفی شده‌اند.

شرکت مشورتی مرسر سالانه شرایط زندگی در بیش از ۴۵۰ شهر ارزیابی می‌کند و گزارش امسال بیست‌ویکمین گزارش سالانه‌اش به شمار می‌رود.

مرسر که در سال ۱۹۴۵ میلادی تأسیس شده و مقر اصلی‌اش در نیویورک است با دفاتری در ۱۸۰ شهر در ۴۰ کشور و بیش از ۲۱ هزار کارمند و درآمدی بالای چهار میلیارد دلار که در عرصۀ بین‌المللی در بیش از ۱۳۰ کشور فعالیت دارد بزرگترین شرکت مشورتی در امور منابع انسانی در جهان شمرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG