لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

طرحی در کنگره ایالات‌ متحده برای تحریم رمزارزهای ایرانی


شرکت خدمات انفورماتیک در ایران در مردادماه بهره‌برداری آزمایشی از اولین رمزارز با پایه‌ ریال را اعلام کرد.
شرکت خدمات انفورماتیک در ایران در مردادماه بهره‌برداری آزمایشی از اولین رمزارز با پایه‌ ریال را اعلام کرد.

در روزهای اخیر طرحی در کنگره ایالات متحده ارائه شده که موضعی سخت در زمینه تلاش‌های ایران برای ایجاد رمزارز (یا همان پول مجازی یا دیجیتالی) اتخاذ می‌کند.

به گزارش «کوین‌دسک»، از وب‌سایت‌های عمدۀ خبری در زمینه ارزهای مجازی و بلاک‌چین، تنظیم‌کنندگان این نوع لایحه در ایالات‌متحده در ماه‌های گذشته هشدار داده‌اند که دولت ایران خواهان به کارگیری یک رمزارز دولتی است، همانند «پترو»‌ در ونزوئلا، تا از تحریم‌های اقتصادی بگریزد.

بخش‌هایی از لایحۀ موسوم به «مسدود کردن عمل مالی غیرقانونی ایران» که نماینده جمهوری‌خواه، مایک گلگر، ارائه کرده خواهان گزارشی در زمینه کوشش‌های ایران برای فراهم آوردن یک رمزارز یا پول مجازی دولتی است.

کوین‌دسک روز جمعه در گزارشی با عنوان «قانون‌گذاران ایالات متحده به دنبال تحریم‌ علیه تلاش‌های رمزارزی ایران» افزود که یک لایحۀ مربوطه در سنا را سناتور جمهوری‌خواه، تد کروز، تسلیم کرده است.

بنا بر این گزارش، این پیشنهادها خواهان تحریم‌ علیه افرادی است که دانسته برای ایران، منابع مالی، خدمات یا «حمایت تکنولوژیکی مرتبط با ایجاد ارز دیجیتال ایرانی» تامین می‌کنند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که این حرکت در قالب تصمیم دولت ترامپ در اردیبهشت‌ماه گذشته برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای ایران یا برجام صورت می‌گیرد.

سایت کوین‌دسک همچنین اشاره دارد به بیانیه نماینده جمهوری‌خواه، مایک گلگر که کنار کشیدن از برجام را تنها گام نخست در تشدید فشار بر جمهوری اسلامی خوانده و نوشته است که اینک فرصت مهمی برای اعمال حداکثر فشار اقتصادی و تضعیف قابلیت جمهوری اسلامی جهت صدور خشونت به سراسر منطقه است.

وی ادامه داده است که این لایحه با قطع مؤثر جمهوری اسلامی از جامعۀ مالی بین‌المللی دقیقا همان را انجام می‌دهد.

کوین‌دسک اشاره دارد ایران در هفته‌های گذشته به‌ خاطر شماری از مسائل مربوط به ارز مجازی در خبرها بوده است؛ پیشتر در روزهای گذشته یک مقام دولتی ایران از زمینه‌های مثبت پذیرش بلاک‌چین (زنجیره‌ بستکی) سخن گفت.

بلاک‌چین یا زنجیره بستکی هم تکنولوژی رمزبندی و ثبت دادوستدهای رمزارزی و به اصطلاح بستر حساب و کتاب دادوستدها و پول‌های مجازی یا دیجیتالی است.

دیگر این که برق ارزان، ایران را به مقصد داغی برای کارگاه‌های استخراج بیت‌کوین تبدیل کرده است.

در همین حال، تحریم‌های جدید ایالات متحده، دادوستدکنندگان ایرانی بیت‌کوین را گرفتار کرده است.

بیت‌کوین اولین، عمده‌ترین و گران‌ترین پول مجازی یا دیجیتالی جهان است.

پول مجازی یا دیجیتالی یا به اصطلاح رمزارز، واحدهایی ارزی به‌شمار می‌روند که برای مبادلات مالی، دادوستدهای بازرگانی و خرید و فروش‌ها در عرصۀ اینترنت و فضای مجازی به کار می‌روند.

XS
SM
MD
LG