لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

بهای بیت‌کوین از مرز ۱۱ هزار دلار گذشت


بهای بیت‌کوین روز چهارشنبه هشتم آذر از مرز ۱۱ هزار دلار گذشت. به این ترتیب قیمت آن طی سال جاری بیش از ده برابر شده و به این بحث دامن زده است که آیا این پول مجازی به مرور در بازار متعارف پذیرفته می‌شود یا صرفا حبابی در انتظار ترکیدن است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بهای یک بیت‌کوین آن طور که سایت «کوین دسک» محاسبه کرده است اوایل روز چهارشنبه حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰ هزار دلار به ۱۱ هزار و ۲۷۷ دلار رسید. بهای بیت‌کوین در آغاز سال جاری میلادی زیر یک هزار دلار بود.

صعود سرگیجه آور بهای بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی در سال جاری باعث شده که کار‌شناسان بازار مالی در مورد آینده این ارز‌ها و احتمال سقوط ناگهانی بهای آنها نظرات گوناگونی ارائه دهند.

مدیرعامل بانک جی‌پی‌ مورگان چیس بیت‌کوین را یک «کلاهبرداری» توصیف کرده و گفته است هیچ پایه و اساسی به جز رمز نویسی کامپیوتری ندارد و هیچ نهاد مالی معتبر و دولتی از آن حمایت نمی‌کند.

سایر مقامات مالی بین‌المللی مثل کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول می‌گویند ارزهای مجازی را نباید نادیده گرفت و می‌توانند کارکردهای مفیدی داشته باشند، از جمله به عنوان یک روش پرداخت در کشورهایی که ثبات اقتصادی ندارند به کار گرفته شوند.

برخی از کشور‌ها مثل چین تلاش کرده‌اند معاملات بیت‌کوین را کنترل و ممنوع کنند. ولی در اقدامی که باعث شد به اعتبار بیت‌کوین افزوده شود یک موسسه آمریکایی تبادل ارز به نام «گروه سی‌ام‌ای» ماه گذشته اعلام کرد اگر بتواند از نهادهای مسئول مجوز لازم را بگیرد تا قبل از پایان سال جاری میلادی بازاری برای تبادل این ارز راه‌اندازی خواهد کرد.

بیت‌کوین حدود یک دهه پیش به عنوان بدیلی برای ارزهای حکومتی خلق شد.

تبادل یا خرید و فروش این ارز به صورت گمنام صورت می‌گیرد و این برای افرادی که قصد دارند معاملات و دارایی‌های خود را پنهان نگاه دارند امکان بسیار خوبی است.

این ارز در قالب سکه‌های دیجیتال توسط افرادی خلق می‌شود که اصطلاحا به آنها «معدنچی» گفته می‌شود. آن‌ها با حل معماهای پیچیده ریاضی نقل و انتقال پول توسط سایر کاربران را تشخیص داده و ثبت می‌کنند. آن‌ها در ازای این کار بیت‌کوین دریافت می‌کنند. بیت‌کوین را می‌توان بر اساس قیمت تعیین شده برای معاملات آنلاین به پول متعارف تبدیل کرد.

با وجودی که ارزهای مجازی ابتدا با هدف خلق یک شیوه پرداخت دیجیتال اختراع شد اما در ماه‌های اخیر به یک سرمایه‌گذاری جذاب در بین دلالان بازار مالی و ارز بدل شده است.

دانیل بیانچی استاد امور مالی در دانشگاه‌های انگلستان می‌گوید افزایش بهای بیت‌کوین محصول افزایش تقاضا و در عین حال نتیجه این واقعیت است که میزان عرضه این ارز تقریبا ثابت نگاه داشته می‌شود. در حال حاضر فقط ۲۱ میلیون سکه بیت‌کوین وجود دارد.

او در عین حال یادآوری می‌کند که معامله بیت‌کوین حرفه‌ای‌تر شده و اکنون همه مردم می‌توانند در این معاملات شرکت کنند. او معتقد است که ارزهای مجازی از بین نخواهند رفت و پیش‌بینی می‌کند که بهای آن‌ها حتی بیشتر از امروز افزایش یابد.

ولی سایر کار‌شناسان نظر دیگری دارند. نیل ویلسون یک کار‌شناس ارشد بازار مالی در لندن می‌گوید: «بیت‌کوین مسیری را طی می‌کند که معمولا حباب‌های ناشی از دلالی و احتکار قبل از ترکیدن طی می‌کنند».

یک بازار جدید با ورود افراد و موسسات حرفه‌ای به آن رونق می‌گیرد و به دنبال آن تب سوداندوزی باعث می‌شود که دیگران سراسیمه به آن بازار روی بیاورند.

نیل ویلسون معتقد است بهای بیت‌کوین ممکن است بسیار افزایش یابد ولی بدون تردید دیر یا زود این حباب خواهد ترکید. او می‌افزاید: «این قبیل چیز‌ها هیچگاه دوام نخواهند یافت».

XS
SM
MD
LG