لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

ورود ۹۱ هزار پناهجو به آلمان طی یک ماه


صف مهاجران و پناهجویان در مقابل یک مرکز ثبت نام در برلین
صف مهاجران و پناهجویان در مقابل یک مرکز ثبت نام در برلین

ورود شمار بالای پناهجویان به آلمان برغم سرمای زمستان و سخت تر شدن شرایط پذیرش پناهجو در این کشور همچنان ادامه دارد به طوری که بیش از ۹۰ هزار پناهجو در ظرف یک ماه گذشته وارد این کشور شده‌اند.

وزارت کشور آلمان تعداد پناهجویانی را که تنها در ماه ژانویه، اولین ماه سال۲۰۱۶، وارد این کشور شده و تقاضای پناهندگی کرده‌اند ۹۱ هزار ۶۷۱ نفر اعلام کرده است.

اگرچه این رقم کمتر از ۱۲۷ هزار و ۳۲۰ نفری است که در ماه دسامبر، آخرین ماه سال ۲۰۱۵، وارد آلمان شده و در مراکز پذیرش متقاضیان پناهندگی، ثبت نام شده بودند، اما شمار بالای تازه واردان، با وجود نامساعد بودن هوا، همچنان دولت این کشور را زیر فشار قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیشترین تعداد پناهجویان در ماه ژانویه، همچنان سوری‌ها بوده‌اند که ۳۵ هزار و ۸۲۲ نفر از مجموع تازه واردان را تشکیل می‌دهند.

پس از آن عراقی‌ها و افغان‌ها با بیش از ۱۸ هزار متقاضی از هر کشور، و ایرانی‌ها و مراکشی‌ها با تعداد بسیار کمتری قرار داشته‌اند.

آلمان با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر، بیش از هر کشور دیگر اروپایی پذیرای مهاجران و پناهجویان بوده و فقط در سال گذشته تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وارد این کشور شدند.

در پی هجوم ناگهانی مهاجران و پناهجویان به شمال اروپا در ماه‌های آخر سال گذشته، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مرزهای این کشور را به روی صد‌ها هزار تن از آن‌ها، بویژه پناهجویان سوری، گشود؛ اما این سیاست خانم مرکل با مخالفت احزاب دست راستی رقیب او و تظاهرات مخالفان ورود مهاجران روبرو شد.

دولت خانم مرکل بعد از آن اعلام کرد که تدابیر پذیرش مهاجران و پناهجویان را سخت تر می‌کند و خود او هفته گذشته نیز گفت که دولتش پناهجویان سوری و عراقی را به چشم مهاجران موقت می‌بیند و انتظار دارد که پس از پایان جنگ در سوریه و شکست گروه «حکومت اسلامی»، آن‌ها به کشور‌هایشان بازگردند.

با این حال، صدراعظم آلمان همچنان با فشار مخالفان که خواستار تعیین سقفی برای پذیرش پناهجویان هستند، مخالفت کرده، اگرچه، روز سه شنبه کابینه او تدابیر جدیدی را تصویب کرد که از جمله، رسیدگی به تقاضانامه‌های پناهندگی در مراکز ویژه بررسی سریع این درخواست هاست تا تکلیف متقاضیانی که مشمول مقررات نمی‌شوند، بسرعت روشن شود.

دولت آلمان همچنین قصد دارد مراکش، الجزایر و تونس را به عنوان کشورهایی که امن هستند اعلام کند تا بازگرداندن مهاجران و پناهجویان از این کشور‌ها، آسان‌تر شود، همان روشی که پارسال در مورد چند کشور منطقه بالکان بکار برد.

در همین حال، بر اساس نظرسنجی شبکه تلویزیونی «آ آر دی» آلمان، که روز چهارشنبه انتشار یافت، ۸۱ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که کنترل وضعیت مربوط به مهاجران و پناهجویان از دست دولت خارج شده است.

بر پایه این نظرسنجی ۶۱ درصد از نحوه اداره این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند اما در مقابل ۴۶ درصد راضی هستند. نتیجه این نظر سنجی بیانگر کاهش ۱۲ درصدی رضایت از دولت در این زمینه نسبت به ماه قبل از آن است. این نظرسنجی تلفنی از ۱۰۰۴ نفر انجام شده است.

XS
SM
MD
LG