لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

وزیر ارشاد: هیچ جای دنیا به سرمایه‌های خود اینگونه لطمه نمی زنند


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با دفاع از اکبر هاشمی رفسنجانی، و با انتقادها از تندروی‌ها گفته است که فکر نمی‌کند در هیچ جای دنیا مانند ایران این گونه به سرمایه‌های کشور خود لطمه بزنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی جنتی در مراسمی به مناسبت سالگرد ورود آیت‌الله خمینی به ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از «استوانه‌ها و سرمایه‌های انقلاب» توصیف کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به سابقه «مبارزات» خود و آقای رفسنجانی در مخالفت با حکومت محمدرضاشاه پهلوی پرداخته و گفته است که به دلیل «شکنجه‌های ساواک» خود او و عده‌ای دیگر در سال ۵۴ مجبور به خروج از کشور شدند و «به سوریه و فلسطین» رفتند.

او سپس افزوده «کسی که در آن سال‌ها به کمک ما آمد و کمک کرد علیه شاه به فعالیت بپردازیم، آیت‌الله هاشمی بود که در سفری که به سوریه و سپس فرانسه و آمریکا داشتند به ما کمک کردند و با تمام فعالان در ارتباط بودند».

علی جنتی در ادامه گفته است در حالی آیت‌الله خمینی، همواره به «وحدت و یکپارچگی» مردم و «تهدیب نفس» مسئولان توجه می کرده، اما به این «توصیه ها» عمل نمی نشود و پرسیده «آیا ما سرمایه‌های انقلاب را حفظ کرده‌ایم؟ من فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا مانند ایران به سرمایه‌های خود اینگونه لطمه بزنند.»

اصولگرایان مخالف دولت و نزدیکان به آیت‌الله خامنه‌ای به ویژه از زمان اعلام نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان، حملات لفظی شدیدی را متوجه او کرده‌اند و این حملات در روزهای اخیر پس از دفاع آقای رفسنجانی از نامزدی حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان، تشدید شده است.

همزمان با سخنان وزیر ارشاد، آقای ‌رفسنجانی خود نیز روز شنبه با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، گفت که «آن‌ها صلاحیت خود را از کجا آورده‌اند و چه کسی به آنها اجازه داده است که قضاوت کنند».

«فضا باید باز شود»

علی جنتی در ادامه سخنان روز دوشنبه اش همچنین به تمایل دولت برای فراهم کردن امکان فعالیت برای «تمامی افراد دلسوز و متعهد» تاکید کرده و گفته است دولت تلاش دارد تا «همگان بتوانند کتاب بنویسند، در مطبوعات قلم بزنند، فیلم بسازند و تئاتر ساخته شود. باید تلاش شود فضا باز شود و نیروهای مخلص و فرهیخته در داخل بمانند و به خارج و شبکه‌های ماهواره‌ای نروند».

او ابراز تأسف کرده که «در سال‌های گذشته به خاطر بی‌تدبیری برخی سرمایه‌های خود را کنار زده‌ایم، شما می‌بینید که چند میلیون ایرانی متخصص در خارج از کشور هستند و دیگران از آن سرمایه‌ها استفاده می‌کنند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز بارها بر تلاش دولت برای «بازکردن فضا» تأکید کرده است، اما حملات گروهی که «خودسر» توصیف می‌شوند به گردهمایی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان، کنسرت‌های موسیقی و جلسات فرهنگی و هنری ادامه یافته و مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند که توانایی برخورد با آن‌ها را ندارند.

در یکی از تازه‌ترین این موارد، آقای جنتی هفته گذشته هم در ادامه واکنش‌ها به حمله عده‌ای «خودسر» به فاطمه معتمدآریا در شهر کاشان، ضمن دفاع از این بازیگر سینما، اذعان کرد که دولت «اختیار» و قدرت برخورد با این افراد را ندارد.

با این حال در گفت‌وگویی که روز دوشنبه در وب‌سایت جماران منتشر شد، آقای جنتی گفته است که «اینکه یک عالم و فقیه که عنوان نماینده ولی فقیه هم دارد، به خاطر حضور یک نماینده سینمای کشور اعلام عزای عمومی کند، جای تعجب و تأسف دارد».

او افزوده است که «اگر اینگونه صحبت‌ها از طرف برخی شخصیت‌های رسمی بیان نشود عناصر خودسر هم اجازه برهم زدن جلسات را به خود نمی‌دهند اما اکنون آنها احساس می‌کنند اگر این‌گونه کارها را انجام دهند، پشتوانه‌ای قوی دارند».

آقای جنتی در ادامه از امامان جمعه و نمایندگان ولی فقیه، خواسته است که «در سخنان خود دقت جدی داشته باشند و سخنانی نگویند که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد».

خانم معتمدآریا، روز یکشنبه، چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش ‌و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» در سینمای شهر کاشان، به این شهر سفر کرده بود که عده‌ای با هجوم به این جلسه، قصد برهم زدن آن را داشتند اما نیروی انتظامی مانع از آن شد.

XS
SM
MD
LG