لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

انتقاد شدید رفسنجانی از شورای نگهبان: «چه کسی به شما اجازه قضاوت داده»


آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از رد صلاحیت حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی،‌ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد و در عین حال تأکید کرد که «باید بگذاریم مردم خود انتخاب کنند».

آقای هاشمی‌رفسنجانی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه در سخنانی به مناسبت سالگرد ورود آیت‌الله روح‌الله خمینی به ایران با خطاب قرار دادن اعضای شورای نگهبان سئوال کرد که آنها به گفته او، صلاحیت خود را از کجا آورده‌اند و چه کسی به آنها اجازه داده است که قضاوت کنند.

شورای نگهبان قانون اساسی، که مسئولین نظارت بر برگزاری انتخابات در ایران را بر عهده دارد، اکنون در آستانه برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بار دیگر توجه بسیاری را به خود جلب کرده چرا که حاضر به تأیید صلاحیت بسیاری از داوطلبان نمایندگی برای این دو مجلس نشده است.

این شورا هفته گذشته صلاحیت حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی را که از حمایت شماری از مراجع تقلید و روحانیان ارشد قم برخوردار است، برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

اکنون در آستانه اعلام رأی نهایی شورای نگهبان در مورد نامزدها آقای هاشمی رفسنجانی به این رفتار شورای نگهبان اعتراض کرده و پرسیده است که «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟»

او اضافه کرده «چه کسی به شما اجازه داده اسلحه برای شما باشد، و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داده تریبون‌های نماز برای شما باشد و صدا و سیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما اینها را داد؟»

اعتراض تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته مقامات اصولگرا، از جمله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به شدت از حمایت آقای رفسنجانی از حسن خمینی انتقاد کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد محمدجواد لاریجانی، هم‌صدا با برادرش که رئیس دستگاه قضایی است، آقای هاشمی را متهم کرده که به دلیل شکست در انتخابات سال ۸۴، و سخنان مطرح شده علیه او در انتخابات ۸۸، به اصلاح‌طلبان اجازه داده از او «سوءاستفاده» کنند.

او همچنین در واکنش به کاندیداتوری حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفته است که «با پمپاژ و رپرتاژ نمی‌شود، فضل و علم فردی را اثبات کرد».

پیش از او نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نیز ضمن اشاره تلویحی به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود کسی که «از یک طلبه، علامه می‌سازد»، در صورت ریاست خبرگان، با انقلاب چه خواهد کرد.

«افکار عمومی کمتر اشتباه می‌کنند»

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین تأکید کرده که باید گذاشت مردم خود انتخاب کنند، چرا که از نظر او «افکار عمومی کمتر از ما اشتباه می‌کنند، و چنانچه اشتباه کنند هم خود به زودی می‌فهمند و جبران می‌کنند».

او از جمله گفته است که «مردم آگاه شده‌اند و بدون هیچ هزینه‌ای پای صندوق‌های رأی رفتند و دولتی را که می‌توانست با روی کار آمدن تا پای جنگ پیش برود، عوض کردند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت، همچنین تصریح کرده که «در ده دوازده سال گذشته، دچار تفرقه‌ای شدیم که موجب تفاوت‌های بسیاری شده است» و افزوده: «افراد و حتی روحانیونی که دستی در انقلاب نداشتند، در به وجود آمدن این تفرقه‌ها نقش داشتند و کار به اختلاف واقعی کشیده است».

او گفته «در این دوران هم اقلیتی که در ابتدای انقلاب بودند، باز سنگ‌اندازی می‌کنند، [اما] هرچند نهادهای پرقدرت دست به حمایت از آنها می‌زنند، ولی اکثریت مردم از آنها حمایت نمی‌کنند».

«بندهای بی‌خود جلوی مردم می‌بندیم»

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه یادآور شده که «در انتخابات بندهای بی‌خودی جلوی مردم می‌بندیم» و سپس از نحوه احراز صلاحیت‌ها انتقاد کرده است.

او افزوده، «قبول دارم که نمی‌شود ۱۲ هزار نفر برا محلس ثبت نام کنند و همه با هم در انتخابات به رقابت بپردازند، اما راهش این است که پیش از انتخابات قانونی بگذاریم و بگوییم کسانی که می‌خواهند نامزد شوند، باید یک سری شرایط، از جمله تعدادی امضا از برخی علما و مردم داشته باشند، و برای از متخصصین باید صلاحیت آنها را تأیید کنند».

آقای هاشمی ادامه داده که «نباید بگذاریم ثبت نام کنند و فرصت برای بررسی پرونده‌شان نداشته باشیم و پرونده آنها را بررسی نکنیم و در نهایت بگوییم صلاحیت آنها احراز نشده است».

او تأکید کرده که چنین روشی، «راه و شیوه درستی نیست».

این سخنان در حالی است که پس از ثبت نام بی‌سابقه بیش از ۱۲ هزار تن برای نامزدی در انتخابات، محمد یزدیرئیس مجلس خبرگان و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، با انتقاد از کثرت ثبت‌نام‌ها تأکید کرده بودند که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

دبیر شورای نگهبان همچنین از تأکید کرده بود که هدف از ثبت نام این تعداد داوطلب برای انتخابات، ایجاد دردسر برای شورای نگهبان است.

حمایت از سیاست روحانی

آقای رفسنجانی از سیاست دولت روحانی و قراردادهای منعقد شده بین دولت ایران و دولت های غربی حمایت کرد و گفت: «امیدوار هستم این نقطه تعادلی که توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و هدایت‌ها و شجاعت آقای روحانی و همچنین حمایت‌های مقام معظم رهبری به دست آمده است، به سرانجام درستی برسد.»

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تخریب‌های صورت گرفته توسط بعضی از جریان‌های سیاسی در روزهای گذشته علیه دولت گفت: «آقای روحانی به اروپا رفته‌اند و سفرشان آن همه دستاورد داشته ولی این گروه در حال سم‌پاشی است و می‌گویند برجام برای تاریخ نتیجه داشت، در حالی که نمی‌دانند قرارداد چیست.»

به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا نقدی، روز شنبه ۱۰ بهمن، گفت که «رخدادهای سفر رم و فرانسه خنجری بر پیکر اقتصاد مقاومتی بود... و در صورت استمرار آنها باید دانشگاه‌های فنی کشور را تعطیل کنیم».

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی استفاده می‌کنند.

آقای رفسنجانی افزود: «صنعت هوایی ما سال‌ها بود که ما را سرافکنده کرده بود؛ فرسودگی ناوگان هوایی ما موجب آن همه سقوط و تأخیر برای مردم ما شده بود؛ هواپیماهای ما را به بسیاری از جاها راه نمی‌دادند، ولی ما در قراردادی درست توانستیم یک ظرفیت جدیدی برای کشور ایجاد کنیم.»

ایران و فرانسه روز پنجشنبه هشتم بهمن در جریان دیدار حسن روحانی از این کشور ۲۰ قرارداد و تفاهنامه با یکدیگر امضاء کردند که خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از مهمترین این قراردادهاست.

بر اساس یک ممنوعیت اعمال شده از سال ۱۹۹۵، کارخانه‌های غربی از فروش تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به هواپیما به شرکت‌های ایرانی منع شده بودند.

XS
SM
MD
LG