لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

سفر خاورمیانه‌ای نخست‌وزیر بریتانیا در ارتباط با وضعیت پناهجویان سوری


نخست‌وزیر بریتانیا، در حال بازدید از اردوگاهی در بقاع لبنان
نخست‌وزیر بریتانیا، در حال بازدید از اردوگاهی در بقاع لبنان

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ساعاتی پس از تعیین مسئول ویژه‌ای برای نظارت بر روند اسکان پناهجویان سوری در بریتانیا، خود به لبنان و اردن رفت تا از نزدیک شاهد وضعیت آوارگان باشد.

آقای کامرون روز دوشنبه ۲۳ شهریور، پیش از رفتن به خارومیانه، ابتدا اعلام کرد که ریچارد هرینتگون،یکی از مقام‌های وزارت خارجه را در سطح معاون وزیر موظف کرده تا به‌طور خاص بر روند پذیرش ۲۰ هزار پناهجوی سوری و اسکان آنها در بریتانیا در طی پنج سال آینده، همچنین نحوه مصرف کمک‌های مالی بریتانیا در اردوگاه‌های آوارگان در کشورهای همسایه سوریه نظارت داشته باشد.

نخست‌وزیر بریتانیا عصر دوشنبه وارد اردن شد تا از یک اردوگاه پناهجویان در شمال این کشور که حدود ۸۰ هزار سوری را در خود جای داده، بازدید کند و دوشنبه‌شب هم با ملک عبدالله، پادشاه این کشور گفتگو خواهد کرد.

آقای کامرون پیش از ورود به اردن، صبح دوشنبه برای اولین بار در سمت نخست‌وزیر بریتانیا به لبنان رفته و از اردوگاهی در دره بقاع در شرق لبنان دیدن کرده بود. او از همان جا در توئیترخود نوشت «در ارودگاهی در لبنان هستم و حکایات غم‌انگیزی را می‌شنوم».

دیوید کامرون در بیروت هم با سلام تمیم، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد و در کنفرانسی خبری از «فشار عظیمی که بحران انسانی در سوریه بر لبنان وارد می‌کند» گفت.

دولت آقای کامرون هفته گذشته اعلام کرده بود که ۱۰۰ میلیون پوند دیگر را به آوارگان سوری اختصاص می‌دهد که ۴۰ میلیون پوند آن در اختیار سازمان ملل و گروه‌های غیردولتی که با پناهجویان در اردن، لبنان و ترکیه کار می‌کنند، داده خواهد شد.

لبنان و اردن شکایت دارند که زیر فشار ناشی از موج آوارگان سوری که وارد این کشورها می‌شوند، خم شده‌اند. این در حالی است که سازمان ملل هم چند هفته پیش اعلام کرد که از آنجایی که نتوانسته پول مورد نیاز را جمع‌آوری کند، اهدا کمک به ۲۲۹ هزار پناهجوی سوری را در اردن قطع می‌کند.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه حدود چهار میلیون نفر از این کشور عمدتاً به اردن، لبنان و ترکیه گریخته‌اند.

از صدها هزار مهاجر و پناهجویی که کوشیده‌اند خود را از طریق یونان به شمال اروپا برسانند، بیشترین تعداد به آلمان، و پس از آن به فرانسه و سوئد رفته‌اند.

دولت آقای کامرون از داخل و خارج زیر فشار بوده است تا شمار بیشتری از این پناهجویان را بپذیرد. جرمی کوربین، رهبر جدید چپ‌گرای حزب کارگر بریتانیا از جمله این منتقدان بوده است.

بریتانیا از سال ۲۰۱۱ که بحران سوریه آغاز شد، تنها به حدود ۵ هزار تن پناهندگی داده است. در پی این انتقادها و سرازیر شدن پناهجویان از یونان به مجارستان و اتریش و از آنجا به آلمان، دولت دیوید کامرون هم اعلام کرد که ۲۰ هزار سوری را از اردوگاه‌های آوارگان در لبنان و اردن در پنج سال آینده در بریتانیا اسکان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG