لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

آلمان: تقسیم ۱۶۰ هزار پناهجو در اروپا «قطره‌ای از یک اقیانوس است»


گروهی از پناهجویان که وارد آلمان شده و تلاش دارند تا خود را به سوئد برسانند
گروهی از پناهجویان که وارد آلمان شده و تلاش دارند تا خود را به سوئد برسانند

شمار بی‌سابقه‌ای از پناهجویان روز پنجشنبه ۱۹ شهریور از طریق کشورهای ناحیه بالکان وارد خاک مجارستان شدند. تعداد این افراد آن قدر زیاد است که دولت اتریش حرکت قطار‌ها بین این کشور و مجارستان را متوقف کرده است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به ادامه اختلاف نظر بین کشورهای اروپایی در مورد معضل مهاجران می‌نویسد دولت آلمان که به خاطر آمادگی در پذیرش پناهجویان توسط همسایگان شرقی خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، روز پنجشنبه هشدار داد که طرح جدید کمیسیون اروپا برای تقسیم ۱۶۰ هزار نفر از مهاجران تازه از راه رسیده بین کشورهای عضو اتحادیه، تنها «قطره‌ای از یک اقیانوس است».

پلیس مجارستان گفت فقط طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۳۰۰ نفر وارد خاک این کشور شده‌اند و مهاجران تلاش می‌کنند قبل از شروع اجرای مقررات سختگیرانه‌تر، تکمیل شدن حصارهای مرزی و سرد شدن هوای منطقه خود را به مجارستان و از آن طریق به کشورهای اروپای غربی برسانند.

تلویزیون دولتی صربستان گزارش داد که طی روز گذشته حدود پنج هزار پناهجو وارد نوار مرزی این کشور شده‌اند.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه در نوار مرزی یونان و مقدونیه ۵۰ اتوبوس حامل حدود ۲۵۰۰ پناهجو و سه قطار حامل ۳۰۰۰ نفر دیگر را دیده‌اند که روز پنجشنبه وارد خاک مقدونیه شده‌اند.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داد که تا هفته آینده حداقل ۴۲ هزار پناهجوی دیگر وارد مجارستان خواهند شد.

بسیاری از این افراد از طریق مسیرهای دریایی خطرناک، دریای مدیترانه را طی کرده‌اند. اکثر آن‌ها اتباع کشورهای سوریه، افغانستان و پاکستان هستند و امیدوارند بتوانند خود را به آلمان برسانند.

آن‌ها وقتی به مجارستان می‌رسند قصد دارند به وسیله اتوبوس یا قطار خود را به مرز اتریش برسانند. پلیس مجارستان برای کنترل و ثبت‌نام این افراد به شدت تحت فشار است و در مواردی پناهجویان در گروه‌های چند صد نفره توانسته‌اند حلقه کنترل نیروهای پلیس را به هم ریخته و به هر وسیله‌ای که شده از مرز اتریش عبور کنند.

در اتریش هنوز هم وضعیت اضطراری برای ورود کنترل شده پناهجویان ادامه دارد.

هفته گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر وارد اتریش شدند. پلیس می‌گوید چهارشنبه شب نیز ۳۷۰۰ نفر دیگر از مرز عبور کرده و وارد این کشور شده‌اند.

اما اداره راه آهن اتریش روز پنجشنبه تردد قطار‌ها به سمت مجارستان را به خاطر «ازدحام بیش از حد» متوقف کرده و از شرکت‌های اتوبوسرانی و مردم داوطلب خواسته است مهاجران را به ایستگاه قطار منتقل نکنند.

تردد قطارهای راه آهن دانمارک که روز چهارشنبه متوقف شده بود از روز پنجشنبه دوباره از سرگرفته شده و مقامات این کشور اعلام کردند که به پناهجویان اجازه می‌دهند با استفاده از این سرویس راهی سوئد شوند. سوئد یکی دیگر از مقاصدی است که پناهجویان ترجیح می‌دهند به آنجا بروند.

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه طرح جدیدی را برای انتقال ۱۶۰ هزار پناهجو از کشورهای محل ورود و تقسیم آن‌ها بین کشورهای عضو اعلام کرد.

اما دولت آلمان که در سال جاری حدود ۴۵۰ هزار پناهجو را پذیرفته است می‌گوید این رقم کافی نیست و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تعداد بیشتری را بپذیرند.

آلمان معتقد است که همه کشورهای اروپایی باید برای پذیرش مهاجران بدون تعیین یک سقف مشخص تعهد طولانی مدت بدهند.

زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان روز پنجشنبه طرح جدید کمیسیون اروپا را «قطره‌ای در یک اقیانوس» توصیف کرد.

اما تعیین سهمیه‌های اجباری از هم اکنون با مخالفت شدید کشورهای شرقی اتحادیه اروپا روبرو شده است. به عنوان نمونه نخست وزیر اسلووانی روز پنجشنبه گفت این کشور تسلیم خواست‌های آلمان نخواهد شد.

طرح سهمیه بندی برای پذیرش مهاجران باید توسط اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شود. دولت آلمان اعلام کرد حاضر است در مورد این موضوع در یک اجلاس ویژه سران کشورهای عضو و قبل از جلسه بعدی آن‌ها در ۱۴ اکتبر مذاکره کند.

یکی دیگر از نکات مهم در طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا تغییر مقررات مربوط به پذیرش پناهجو توسط کشورهای عضو است که به معاهده دوبلین شهرت دارد. طبق مقررات قبلی هر پناهجویی می‌بایست در اولین کشور اتحادیه اروپا که وارد آن می‌شود تقاضای پناهندگی بدهد.

همزمان به نظر می‌رسد که سایر کشورهای جهان برای حل مشکل مهاجرت در اروپا کمک‌هایی پیشنهاد داده‌اند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه تلاش کرد موافقت پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان در خاک ایالات متحده را جلب کند.

طی چهار سالی که از جنگ سوریه می‌گذرد دولت آمریکا فقط ۱۵۰۰ نفر از پناهجویان سوری را پذیرفته است. در صورتی که سهمیه‌ای که مدت‌ها پیش سازمان ملل متحد برای این کشور تعیین کرده بود، ۱۵ هزار نفر بود.

دولت استرالیا نیز اعلام کرده که ۱۲ هزار پناهجوی سوری را خواهد پذیرفت و چندین کشور آمریکای جنوبی نیز برای پذیرش پناهجویان اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG