لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

آلمان: در آینده می‌توانیم سالانه ۵۰۰ هزار پناهجو بپذیریم


ورود پناهجویان به خاک آلمان
ورود پناهجویان به خاک آلمان

زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور گفت این کشور در سال‌های آینده می‌تواند هر سال حدود ۵۰۰ هزار پناهجو را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گابریل در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی «ز د اف» گفت: «من در این مورد تردیدی ندارم و حتی شاید بتوانیم تعداد بیشتری را بپذیریم».

سخنان زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال دمکرات که در دولت ائتلافی آلمان معاونت صدراعظم کشور را برعهده دارد، همزمان با ورود تعداد زیادی از پناهجویان به آلمان عنوان می‌شود.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰۰ هزار نفر پناهجو وارد آلمان خواهند شد که چهار برابر تعداد سال ۲۰۱۴ و در تاریخ کشورهای اروپای غربی رقم بی‌سابقه‌ای است.

با این همه آقای گابریل تاکید کرد که سایر اعضای اتحادیه اروپا نیز باید سهم عادلانه‌ای از جمعیت وسیع پناهجویان را که از جنگ و فقردر خاورمیانه و آفریقا می‌گریزند قبول کنند.

او افزود: «ما نمی‌توانیم هر سال یک میلیون مهاجر را پذیرفته و همه آن‌ها را در جامعه آلمان ادغام کنیم».

معاون صدراعظم آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «آلمان به پذیرش سهم نامتناسبی از کل پناهجویانی که به اتحادیه اروپا می‌آیند ادامه خواهد داد چون تردیدی نیست که از نظر اقتصادی کشور نیرومندی است. ولی تکیه به چند کشور مثل آلمان، اتریش و سوئد غیرقابل قبول است و به همین دلیل شکی ندارم که سیاست اتحادیه اروپا در این زمینه باید تغییر کند».

فشار شدید به یونان

با تداوم ورود مهاجران به مرزهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه وزیر مهاجرت یونان اعلام کرد برخی از جزایر این کشور که در ماه‌های اخیر محل ورود مهاجران بوده‌اند در مرز انفجار قرار دارند.

در عین حال رییس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که بحران پناهجویان سال‌ها ادامه خواهد یافت و سازمان ملل متحد نیز برای مقابله با این مشکل خواستار یک راه حل جهانی شد.

اداره مهاجرت یونان اعلام کرد برای تامین نیازهای ده‌ها هزار پناهجوی ساکن جزایر این کشور از اتحادیه اروپا ۱۰ میلیون یورو کمک مالی درخواست کرده است.

دونالد تاسک رییس شورای اروپا روز سه شنبه گفت: «موج ورود مهاجران یک پدیده موقت نیست بلکه شروع یک کوچ بزرگ است و در نتیجه ما در سال‌های آینده با این معضل روبرو خواهیم بود».

در ژنو نیز، پیتر سادرلند مسئول امور مهاجرت سازمان ملل متحد گفت: «از تمام کشورهای جهان باید خواست که در مورد این مشکل همکاری کنند. سیاست و اقدامات اتحادیه اروپا فقط می‌تواند بخشی از یک اقدام هماهنگ و جهانی باشد».

ورنر فایمن، صدراعظم اتریش، نیز روز سه‌شنبه خواستار تشکیل جلسه فوری رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد و افزود: «این وضعیت مثل بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است و در آن زمان ما همه اقدامات لازم را برای پیشگیری از سقوط سیستم مالی اروپا انجام دادیم. اکنون در مقابله با مشکل مهاجران نیز باید به‌‌ همان شکل عمل کرده تا حقوق پناهجویان تضمین شود».

به نظر می‌رسد بخشی از اظهار نظر صدراعظم اتریش اشاره به تفاوت آشکار در سیاست کشورهای شرقی و غربی عضو اتحادیه در برخورد با معضل پناهجویان است. کشورهای شرق اتحادیه اروپا و به خصوص مجارستان در برخورد با این معضل موضع بسیار تندروانه‌ای اتخاذ کرده‌اند.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز هشدار داده است که اگر این مشکل با هماهنگی و همکاری تمام کشور‌ها حل نشود رژیم مرزهای باز اتحادیه اروپا (پیمان شنگن) به خطر خواهد افتاد.

قرار است ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه طرح خود را برای انتقال ۱۲۰ هزار پناهجو از کشورهای محل ورود آن‌ها مثل یونان و ایتالیا به سایر نقاط اتحادیه اروپا اعلام کند.

بر اساس طرح یاد شده، قرار است آلمان ۳۱ هزار، فرانسه ۲۴ هزار و اسپانیا ۱۵ هزار تن از این پناهجویان را بپذیرند. نخست‌وزیر بریتانیا نیز اخیرا اعلام کرد که این کشور طی پنج سال آینده ۲۰ هزار پناهجوی سوری را خواهد پذیرفت.

پس از انتشار تصاویر تکان دهنده کودک خردسال اهل کردستان سوریه که در سواحل ترکیه با مادر و برادرش غرق شد افکار عمومی جهان نسبت به فاجعه مهاجران واکنش بیشتری نشان داده و دولت‌ها نیز تحت تاثیر این شرایط پذیرش بیشتری نشان می‌دهند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده ۲۰ هزار تن از پناهجویان را می‌پذیرد. دیلما روسف، رییس جمهوری برزیل نیز گفته که این کشور با آغوش باز از پناهجویان استقبال خواهد کرد و رییس جمهوری شیلی هم وعده همکاری داده است. دولت ناحیه کبک کانادا نیز اعلام کرد امسال ۳۶۰۰ پناهجو را خواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG