لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

واکسن ابولا در سطح گسترده برای اولین بار آزمایش می‌شود


آزمایش واکسن ابولا در سطح گسترده برای اولین بار از روز دوشنبه در لیبریا آغاز می‌شود. قرار است ابتدا دوز بسیار پائینی از ویروس ابولا نوع زئیری به ۱۲ داوطلب در کشور لیبریا در غرب آفریقا تزریق شود تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها را به تولید پادتن برای مقابله با این ویروس وادارد.

این واکسن را شرکت‌های «مرک» و «گلاکسو اسمیت کلاین» تهیه کرده‌اند و امیدوارند بتوانند در این مرحله از آزمایش آن را به ۳۰ هزار داوطلب، از جمله کادرهای درمانی و بهداشتی تزریق کنند.

کانون ابتلا به این بیماری در غرب آفریقا بوده و از ۲۱ هزار مورد گزارش شده از ماه ژوئن گذشته، بیش از ۵۸۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین موارد آن در لیبربا با بیش از ۳۶۰۰ نفر گزارش شده و گینه و سیرالئون، دو کشور دیگر غرب آفریقا بعد از آن قرار داشته‌اند.

با اتخاذ تدابیر شدید مقابله با شیوع گسترده این ویروس، از جمله تعطیلی مدارس و ایجاد مناطق قرنطینه، بویژه در لیبریا، گینه و سیرالئون، از موارد ابتلا به این بیماری در هفته‌های اخیر بطور قابل توجهی کاسته شده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، به گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به این بیماری در سه کشور کانون ابتلا به آن، برای نخستین بار به کمتر از ۱۰۰ مورد در هفته رسیده‌است.

این بهبود وضعیت، بویژه در لیبریا مشاهده شده که در طی یک هفته آخر ژانویه تنها ۴ مورد ابتلا در آن گزارش شده‌است.

برهمین اساس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که شیوع این بیماری اکنون وارد «فاز دوم» شده و توجه‌ها باید به پایان دادن به آن معطوف شود.

سِت برکلی، مدیر (GAVI) ائتلافی متشکل از بخش عمومی و خصوصی از جمله بنیاد بیل گیتس، که از تولید جهانی واکسن‌های موثر و ارزان حمایت می‌کند، به خبرگزاری رویترز گفته‌است که ضروری است علاوه بر تمرکز بر آزمایش واکسن ضد ویروس ابولای زئیری، بسرعت بسوی یافتن واکسنی موثر بر ضد انواع دیگر این ویروس مانند ابولای سودانی و غیره، همچنین تولید انبوه واکسن ارزان، قابل ذخیره و با روش استفاده آسان در آفریقا حرکت کرد چرا که در آینده شاهد شیوع دوباره این ویروس خواهیم بود.

XS
SM
MD
LG