لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

فرمانده ناجا: نیروهای نظامی و انتظامی در انتخابات دخالت نمی‌کنند


حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران
حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، تأکید کرد که بنابر «دستورالعمل‌ها»، نیروهای نظامی و انتظامی قرار است دخالتی در بحث انتخابات اسفندماه مجلس و خبرگان نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین اشتری این مطلب را روز یکشنبه ۲۵ بهمن، در حاشیه «همایش جانشین فرماندهان انتظامی استان‌ها» بیان کرد.

وی در این باره گفت: «بر اساس دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح و تدابیر مقام معظم رهبری، نیروهای نظامی و انتظامی دخالتی در بحث انتخابات ندارند بر این اساس همه توجیه هستند و تا امروز نیز هیچ گزارشی ارسال نشده‌است.»

وی با بیان اینکه «مأموران توجیه هستند به وظایف خود عمل کنند»، افزود: «فضای تبلیغاتی در نیروی انتظامی وجود ندارد و تا زمانی که مأموران در لباس هستند و عضو ناجا به شمار می‌آیند در هیچ شرایطی حق دخالت ندارند.»

فرمانده نیروی انتظامی ایران هم‌چنین خبر داد که این نیرو مسئولیت «تأمین امنیت» انتخابات را با مشارکت دستگاه‌های نظامی و امنیتی برعهده دارد و ۲۵۰ هزار نفر از مأموران نیروی انتظامی «امنیت انتخابات» را برقرار خواهند کرد.

گزارش جواد کوروشی در مورد گفته‌های فرمانده ناجا در خصوص انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

فرمانده «ناجا» در ۲۳ بهمن هم گفته بود که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات اجازه ندارند در جریان تبلیغات انتخاباتی، تجمع و میتینگ خیابانی برگزار کنند و تهدید کرده بود که اگر هواداران نامزدها، تجمعی به قصد تبلیغات انتخاباتی برپا کنند با آنها برخورد خواهد شد.

این در حالی است که مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان از روز ۲۲ بهمن آغاز شده و گزارش‌ها حاکی بود که در راهپیمایی‌های سازمان‌یافته به مناسبت این روز، تبلیغات گسترده‌ای به نفع نامزدهای ائتلاف اصولگرایان نزدیک به آیت الله خامنه‌ای در هر دو مجالس خبرگان و شورای اسلامی انجام شد.

از سوی دیگر در همان روز به گفته ستاد انتخابات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشحیص مصلحت نظام و از نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات آینده مجلس خبرگان، بنرهای تبلیغاتی او در مسیرهای راهپیمایی جمع‌آوری شد.

به دنبال شکایت ستاد آقای رفسنجانی به وزارت کشور، حسینعلی امیری، قائم مقام این وزارتخانه روز شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران دربارهٔ «برخی حواشی تبلیغات انتخابات خبرگان در روز ۲۲ بهمن»، گفت «از نظر وزارت کشور همه کسانی که برای انتخابات هفتم اسفند تأیید صلاحیت شدند از حقوق برابری برخوردار هستند و وزارت کشور حامی حقوق آنها است.»

او افزود این وزارتخانه از «هرگونه تعرض به تجمعات قانونی در دوران تبلیغات انتخابات مجلس و خبرگان جلوگیری می‌کند».

در جریان تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران، مأموران ویژه نیروی انتظامی همراه سپاه پاسداران و نیروی بسیج و افراد لباس شخصی وابسته به آن‌ها به سرکوب معترضان در خیابان‌ها و بازداشت و زندانی کردن و در مواردی مانند بازداشتگاه کهریزک به شکنجه آن‌ها دست زدند.

XS
SM
MD
LG