لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ایران از وزیر دفاع آمریکا خواست «محتاطانه‌تر» اظهار نظر کند


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در واکنش به گفته‌های اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، از او خواسته است که «محتاطانه‌تر» سخن بگوید، و همزمان فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس گفته است که ایران همچنان به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ادامه می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه ۱۵ آبان در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک، گفته بود که «اگر به جاهایی نگاه کنید که ایرانی‌ها می‌توانند در آنجا اعمال نفوذ کنند، (می‌بینید) که آن‌ها داخل بازی هستند، روی زمین».

آقای کارتر گفته بود که وقتی حوثی‌ها در حال تصرف یمن هستند، خرید هواپیماهای پیشرفته برای کشورهای عربی سودی ندارد و آنها باید به جای تمرکز بر این خریدها، روی آموزش و آماده‌سازی نیروی زمینی کارآمد و واحدهای نظامی ویژه تمرکز کنند.

این سخنان با واکنش وزیر دفاع ایران روبه‌رو شده و آقای دهقان روز یکشنبه سیاست راهبردی آمریکا را «تداوم جنگ و خونریزی» توصیف کرده و خطاب به وزیر دفاع آمریکا گفته است که «قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران صرفاً برآمده از توان نظامی نیست، بلکه عزم و اراده مقابله با خوی متجاوز و ظالم نظام سلطه است».

وزیر دفاع ایران که سخنانش در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع در خبرگزاری مهر بازتاب داشته، افزوده است که بهتر است وزیر دفاع آمریکا از این به بعد «عاقلانه‌تر و محتاطتر حرف بزند» و آمریکا را «دچار دردسرهای دیگری مشابه آنچه در سومالی، افغانستان، عراق و یمن گرفتار آن است، نکند».

او همچنین از وزیر دفاع آمریکا خواسته است که «به تحریک احساس کشورهای منطقه از موضع تحقیر نپردازد».

وزیر دفاع دولت حسن روحانی همچنین گفته است که ایران خواهان ثبات و امنیت منطقه است و «تاکنون هزینه آن را پرداخته»، و خطاب به کشورهای منطقه نیز گفته است که باید از خرید سلاح‌های گران قیمت آمریکایی خودداری کنند.

همزمان خبرگزاری ایرنا خبرگزاری ایرنا گفته‌های حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را بازتاب داده که گفته است وزیر دفاع آمریکا «زیاده‌گویی و خارج از اندازه خود حرف زده و منویات درونی خود را آشکار ساخته است».

آقای فیروزآبادی، آمریکا و متحدانش را به «میل به مسلمان‌کشی» متهم کرده و گفته است که «ایران اسلامی با هیچ یک از کشورهای همسایه خود اختلاف سرزمینی و منافع ملی ندارد و دشمنان اصلی ایران، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی هستند و اقتدار دفاعی ما برای مقابله با فتنه‌انگیزی آنهاست».

«توافق اتمی به توقف رفتار ایران منجر نشده»

اما روز یکشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنان فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس، را منتشر کرد که در آن ایران متهم شده که به «رفتار بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه ادامه می‌دهد.

دریاسالار کوین دونگان، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا، روز یکشنبه ۱۸ آبان در مراسم افتتاح نمایشگاه هوایی دبی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران کار چندانی برای ترغیب جمهوری اسلامی ایران به توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش نکرده است.

ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس در بحرین مستقر است و دریاسالار دونگان شهریور امسال به فرماندهی این ناوگان منصوب شد.

این فرمانده ارشد آمریکایی تأکید کرده که نمی‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را کم‌اهمیت جلوه دهد، اما رفتارهای دیگر ایران مانند «قاچاق تجهیزات نظامی به یمن، و مزاحمت برای کشتی‌های عبوری در خلیج فارس همچنان ادامه دارد».

XS
SM
MD
LG