لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۴

وزیر دفاع آمریکا: نفوذ ایران به خاطر حضور نیروهایش در میدان است


وزیر دفاع آمریکا
وزیر دفاع آمریکا

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، با اشاره به فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه، دلیل «نفوذ» ایران را به خاطر حضور نیروهای ایرانی در میدان نبردهای زمینی ارزیابی کرد.

آقای کار‌تر در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» که جمعه ۱۵ آبان منتشر شده، گفته است که «اگر به جاهایی نگاه کنید که ایرانی‌ها می‌توانند در آنجا اعمال نفوذ کنند، (می‌بینید) که آن‌ها داخل بازی هستند، روی زمین».

وزیر دفاع آمریکا با تأکید بر نارضایتی ایالات متحده از حضور نظامی ایران در منطقه، گفت که لازم است کشورهای عرب خلیج فارس وارد نبرد زمینی با اسلام‌گرایان افراطی شوند.

اما او در عین حال گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر، بیشتر ترجیح می‌دهند نیروی هوایی خود را برای مقاصد نمایشی تقویت کنند تا اینکه بخواهند به کار خطرناک مقابله با داعش و ایران بپردازند که مایه اصلی ترس و وحشت برای کشورهای عرب میانه‌رو محسوب می‌شوند.

اشتون کار‌تر توضیح داد: «این مسئله به ‌وضوح برای ما روشن است و البته تلاش می‌کنیم که آن را برای کشورهای خلیج فارس نیز روشن کنیم. اگرچه برخی مانند امارات متحده عربی به این درک رسیده‌اند که دلیل فقدان تأثیر آن‌ها در برابر داعش در شرایط موجود در عراق و سوریه، ناشی از تمرکز بیش از حد آن‌ها بر خرید جنگنده‌ها و سایر جنگ‌افزار‌ها نسبت به آموزش و آماده‌سازی نیروی زمینی کارآمد و واحدهای نظامی ویژه بوده است».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «من همین چیز‌ها را به آن‌ها گفتم که شما از ما گلایه می‌کنید اما خودتان در بازی حضور ندارید. شما باید وارد بازی شوید. این چیزهایی که شما می‌خواهید - مثل هواپیماهای پیشرفته - هیچ سودی برای شما ندارند وقتی که حوثی‌ها در حال تصرف یمن هستند».

اگرچه کار‌تر گفت او شک دارد که کشورهایی مثل عربستان سعودی به برخی از تسلیحاتی که از آمریکا می‌خواهند نیاز داشته باشند اما وی اذعان کرد اگر کشورهای خلیج فارس تسلیحات خود را از آمریکا بخرند برای آمریکا و اسرائیل بهتر خواهد بود.

از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون، دولت آمریکا فروش ۱۱۵ میلیون دلار سلاح به کویت، ۱۵۰ میلیون دلار به بحرین، ۸۴۵ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۹.۵ میلیارد دلار به عربستان سعودی را تصویب کرده است.

آمریکا در عین حال همواره تأکید کرده که فروش تسلیحات به کشورهای منطقه به نحوی خواهد بود که برتری نظامی اسرائیل حفظ شود.

این در حالی است که با افزایش دشمنی میان ایران با کشورهای عربی و اسرائیل، اسرائیل اکنون کمتر نگرانی دارد کشورهایی مانند عربستان سعودی تسلیحات خود را علیه این کشور به کار گیرند. اسرائیل و عربستان سعودی هم عقیده‌اند که ایران برای آن‌ها یک تهدید مشترک محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG