لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

ناو سرفرماندهی فرانسه به نبرد با «حکومت اسلامی» اعزام می‌شود


جنگنده فرانسوی رافال
جنگنده فرانسوی رافال

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه می‌گوید ارتش آن کشور از ناو هواپیمابر «شارل دوگل»، بزرگ‌ترین ناو جنگی خود، برای نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق بهره خواهد گرفت.

در حال حاضر فرانسه از شش جنگنده رافال در امارات متحده و شش میراژ در اردن در عملیات خود استفاده می‌کند.

این کشور میزبان نشستی بین‌المللی برای مبارزه علیه «حکومت اسلامی» در شهریور ماه سال گذشته بود که توافق کردند به بغداد کمک‌های نظامی کرده و حملاتی هوایی را در عراق انجام دهند.

یک سال پس از آن، ارتش فرانسه به عملیات هوایی ائتلاف در سوریه نیز پیوست و در مهر ماه گذشته نخستین حمله خود را در آن کشور انجام داد.

در بهار گذشته ناو هواپیمابر «شارل دوگل» ماموریتی دو ماهه را در خلیج فارس انجام داد؛ این ناو مرکز حملات هوایی آن کشور علیه «حکومت اسلامی» در عراق بود.

پس از آن ماموریت، «شارل دوگل» به بندر تولون بازگشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش آن کشور می‌گوید طی عملیات در خلیج فارس، روزانه ۱۰ تا ۱۵ سورتی ماموریت هوایی از این ناو انجام شد.

در بهمن ماه سال گذشته، طی حملاتی به نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس و گروگانگیری در یک سوپرمارکت یهودی، ۱۷ نفر کشته شدند.

پس از آن حملات، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت کشورش در مقابله با تهدید ناشی از افراطیون اسلام‌گرا، «هرگز تسلیم نمی‌شود».

شرکت در حملات هوایی در سوریه نیز به عنوان دفاع از فرانسه انجام می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ارتش آن کشور مجموعا ۱۲۸۵ عملیات هوایی در عراق انجام داده که ۲۷۱ مورد از آنها به حمله انجامیده و مجموع ۴۵۹ هدف را نابود کرده است.

با این همه تنها دو حمله هوایی در سوریه از سوی فرانسه تا کنون شناسایی شده است.

ناو هواپیمابر شارل دوگل با سوخت اتمی کار می‌کند و می‌تواند تا ۲۴ جنگنده را همزمان بر عرشه خود جای دهد.

XS
SM
MD
LG