لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

سوریه: حملات به تروریست‌ها بدون هماهنگی با ما موفق نمی‌شود


ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، حملات هوایی روسیه در کشورش را موفقیت‌آمیز خوانده است.
ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، حملات هوایی روسیه در کشورش را موفقیت‌آمیز خوانده است.

همزمان با دیدار رهبران روسیه، فرانسه و آلمان در پاریس، وزیر امور خارجه سوریه روز جمعه ۱۰ مهر در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار هماهنگی عملیات نظامی علیه «تروریست‌ها» با رژیم بشار اسد شد.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، افزود که بدون هماهنگی این حملات موفق نخواهد بود و «علت موفقیت عملیات روسیه به خاطر آن است که این حملات به درخواست دولت سوریه» انجام می‌شود.

در همین حال، سه روز پس از آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه، ولادیمیر پوتین با فرانسوا اولاند، و آنگلا مرکل درباره سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار بود رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین روز جمعه در نشستی در پاریس فقط در مورد اوکراین گفت‌وگو کنند اما آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه سبب شد تا رهبران فرانسه و آلمان در دیدارهای جداگانه با ولادیمیر پوتین به موضوع سوریه نیز بپردازند.

فرانسه در حملات هوایی نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع گروه «خلافت اسلامی» یا داعش در سوریه مشارکت دارد، اما آلمان از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده و خواستار حل وفصل موضوع از طریق سیاسی است.

جنگنده‌های روسیه از روز چهارشنبه علیه مواضع گروه‌هایی که مسکو آن‌ها را داعش و «تررویست‌های دیگر» خوانده است، دست به حمله زده‌اند. اما آمریکا و کشورهای غربی تردیدهایی را درباره اهداف روسیه از عملیات نظامی در سوریه ابراز کرده‌اند و می‌گویند که هف حملات روسیه گروه‌های شورشی مخالف اسد بوده است.

یک دیپلمات فرانسوی به آسوشیتدپرس گفته است که پوتین و اولاند تلاش کردند در دیدار روز جمعه‌شان از اختلافات‌شان بر سر روند گذار سیاسی در سوریه بکاهند، همچنین درباره عملیات نظامی دو طرف و چگونگی پرهیز از آسیب رساندن به غیرنظامیان مذاکره کردند.

همین دیپلمات افزوده که دو کشور رسما حملات هوایی خود را در سوریه «هماهنگ» نمی‌کنند اما به یکدیگر خبر می‌دهند تا به مشکلات احتمالی برخورد نکنند.

بنابراین گزارش، ولادیمیر پوتین در حالی در پاریس به گفت‌وگو درباره سوریه نشسته که حملات هوایی چند روز گذشته این کشور اکنون نقش روسیه را به عنوان یک بازیگر عمده در سوریه تضمین کرده است. ولادیمیر پوتین همواره از حکومت بشار اسد حمایت کرده و خواستار مشارکت آن در روند گذار سیاسی شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم در پاسخ به تردیدهایی که در مورد حملات هوایی این کشور ایجاد شده، گفته است: «ارتش آزاد سوریه» که مورد حمایت غرب است، هدف این حملات نبوده و روسیه این تشکل را به عنوان مخالفانی که بشار اسد باید در روند صلح با آن‌ها مذاکره کند، به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش آسوشیتدپرس، حملات روسیه سبب شده تا مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به بررسی این موضوع بپردازند که در صورت حمله روسیه به شورشیان آموزش دیده و مجهز شده از سوی آمریکا در سوریه، باید به نیروی نظامی برای دفاع از آن‌ها متوسل شوند یا خیر.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا برای جلوگیری از هر نوع برخورد تصادفی نظامی با روسیه در حین عملیات در سوریه، روز پنج شنبه با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کردند.

روز جمعه همچنین به ابتکار دیپلمات‌های ترکیه در مقر سازمان ملل در نیویورک، بیانیه مشترکی از جانب آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ترکیه، قطر و عربستان سعودی صادر شد که در آن گفته شده است، «اقدامات روسیه فقط به افراط گرایی بیشتر دامن می‌زند» و خواستار توقف حملات هوایی این کشور به مخالفان مسلح بشار اسد و تمرکز بر داعش شده‌اند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه با انتشار فیلم‌های ویدیویی می‌گوید حملات هوایی روز پنج‌شنبه آن‌ها مواضع گروه «خلافت اسلامی» را در شهر «رقه»، مقر اصلی این گروه در شمال سوریه، هدف قرار داد و در عملیات روز جمعه هم یک فرماندهی نظامی و یک اردوگاه این گروه در استان‌های حلب و ادلب «کاملا نابود» شد.

همزمان، به گفته فعالان مخالف بشار اسد، گروه خلافت اسلامی روز جمعه از ترس حملات هوایی روسیه، از برگزاری نماز در چند مسجد در شهر «رقه» پرهیز کرده است.

XS
SM
MD
LG