لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

برگزاری انتخابات پارلمانی مصر در غیاب احزاب قدرتمند مخالف


مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر روز یک‌شنبه در ۱۳ استان از ۲۷ استان این کشور در جریان است.

مرحله اول انتخابات در غیاب احزاب قوی منتقد دولت در اواخر مهرماه با مشارکت حدود ۲۷ درصد رای‌دهندگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حوزه‌های رأی‌گیری از بامداد یکشنبه یکم آذر، در ۱۳ استان از جمله قاهره، باز شدند و در ساعات اولیه شمار کمی از رأی‌دهندگان در مقابل سه حوزه در مرکز قاهره صف کشیده بودند.

مرحله دوم انتخابات نیز طی دو روز، یک‌شنبه و دوشنبه، برگزار می‌شود گه طی آن نامزدها برای ۲۲۲ کرسی انفرادی و ۶۰ کرسی باقی‌مانده از فهرست‌ها رقابت می‌کنند؛ نتایج نهایی انتخابات در اواخر آذرماه اعلام خواهد شد.

عبدالفتاح سیسی، که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، یک سال پس از سرنگونی محمد مرسی به دست ارتش، رئیس جمهوری مصر شد، این انتخابات پارلمانی را «سنگ بنای» برقراری دمکراسی در کشور توصیف کرده‌است.

آقای سیسی در آن زمان وزیر دفاع دولت محمد مرسی بود.

نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر در پی تظاهرات و اعتراض‌های گسترده، در سال ۲۰۱۱ برگزار شد که در مرحله اول با مشارکت ۶۲ درصدی رأی‌دهندگان به پیروزی اخوان‌المسلمین، با بدست آوردن حدود نیمی از کرسی‌ها، انجامید.

اما آن پارلمان با بالاگرفتن اختلافات میان دولت مُرسی با ارتش، همچنین اختلافات جناح‌های میانه‌رو اخوان المسلمین با احزاب اسلام‌گرا و احزاب سکولار و ادامه بحران و خشونت‌ها، در تابستان سال ۲۰۱۲ با حکم دادگاه منحل اعلام شد.

مصر از آن زمان پارلمان ندارد و انتخابات جاری برای تشکیل پارلمان جدید برگزار می‌شود.

جزئیات رأی‌گیری‌ها

در مرحله اول که در روزهای ۱۸ و ۱۹ اکتبر (۲۶ و ۲۷ مهر) در ۱۴ استان از ۲۷ استان برگزار شد تنها ۲۶٫۶ درصد واجدین شرایط مشارکت داشتند. میزان مشارکت در رأی‌گیری چند روز بعد از آن حتی کمتر و در حد ۲۱٫۷ درصد بود.

پارلمان مصر ۵۶۸ کرسی دارد و انتخابات در دو مرحله در طی دو روز با فاصله چند ماه برگزار می‌شود.

در هر مرحله در صورتی که دقیقاً مشخص نباشد کدام نامزدها اکثریت لازم را برای راه یافتن به پارلمان کسب کرده‌اند، چند روز بعد، نوبت دوم رای‌گیری برای انتخاب باقی‌مانده نمایندگان برگزار می‌شود.

از ۵۶۸ کرسی، ۴۴۸ نماینده بطور انفرادی، ۱۲۰ نفر بر اساس فهرست احزاب انتخاب می‌شوند و ۲۸ نماینده را نیز عبدالفتاح السیسی می‌تواند منصوب کند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که محمد مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمین پس از محاکمه در دادگاه، به جرم دست داشتن در آن‌ها خشونت‌ها به مرگ محکوم شده‌اند و اخوان المسلمین نیز سازمانی «تروریستی» اعلام و بسیاری از اعضای آن زندانی و از شرکت در انتخابات محروم شده‌است.

به گزارش رویترز، احزاب سوسیالیست و لیبرال هم که ابتدا قصد شرکت در انتخابات را داشتند سپس اعلام کردند که در آن شرکت نخواهند کرد. برخی از احزاب سکولار شرکت دارند اما نتوانسته‌اند در شرایط مناسب فعالیت کنند.

در مرحله اول انتخابات پارلمانی در مهر ماه گذشته، ائئلافی با عنوان «بخاطر عشق به مصر» به رهبری سامح سیف الیازل، از افسران اطلاعاتی سابق، که طرفدار عبدالفتاح سیسی است با فهرستی ۶۰ نفره وارد انتخابات شده بود که به همه کرسی‌ها دست یافت و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات یک شنبه و دوشنبه نیز ۶۰ کرسی دیگر را کسب کند.

از سال ۲۰۱۱ در مصر سه همه‌پرسی قانون اساسی نیز برگزار شده‌است.

XS
SM
MD
LG