لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

نشست بحران سوریه در وین، در سایه حملات تروریستی پاریس


تصویر استفاده شده، مربوط به نشست پیشین وزیران خارجه در وین است
تصویر استفاده شده، مربوط به نشست پیشین وزیران خارجه در وین است

نشست وزیران خارجه بیش از ۲۰ کشور در وین درباره بحران سوریه بعد از ظهر شنبه در حالی برگزار شد حملات خونبار جمعه شب در پاریس، لزوم یافتن راه حلی عاجل برای وضعیت سوریه را هر چه بیشتر روشن کرده بود.

حاضران در نشست، که وزیران خارجه آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و ایران از جمله آنها هستند، نیز حملات خون‌بار پاریس را با اوضاع آشفته سوریه مرتبط ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در آغاز دومین نشست بحران سوریه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت خونریزی در پاریس معنای تازه‌ای به این نشست می دهد و کشورهایی که هم اکنون بر سر میز مذاکره حضور دارند، «تقریباً همگی چنین غم ناشی از تروریسم را تجربه کرده‌اند».

فدریکا موگرینی برای نمونه به سقوط اخیر یک هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینای مصر و انفجارهای چند روز پیش در جنوب بیروت اشاره کرد و بر ضرورت همکاری بین‌المللی و غلبه بر اختلافات برای برقراری صلح در سوریه تأکید کرد.

بنا بر گزارش‌ها حملات متعدد و همزمان جمعه‌شب در پاریس که گروه خلافت اسلامی مسئولیت آن را به عهده گرفته، تاکنون حدود ۱۳۰ کشته بر جای گذاشته است.

این گروه توهین به پیامبر و مشارکت فرانسه در عملیات هوایی نیروی ائتلاف در سوریه را انگیزه حملات خونین خود اعلام کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در واکنش به این حوادث، جان کری و سرگئی لاورف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه نیز انفجارها و تیراندازی‌های جمعه شب را در پاریس محکوم کردند، در حالی که اختلاف عمیق آن‌ها در مورد سرنوشت بشار اسد و نقش او در دوره گذار در سوریه باقی است.

جان کری اندکی پس از دیدار با سرگئی لاورف و پیش از آغاز رسمی جلسه، حملات جمعه شب در پاریس را از «زشت‌ترین و وحشیانه‌ترین اینگونه اعمال که به هیج وجه پذیرفتنی نیست»، توصیف کرد و افزود تنها چیزی که می‌توان به «این چنین آدم‌هایی گفت این است که اعمالشان فقط اراده ما را برای مقابله با آن‌ها و حساب پس دادنشان محکم تر و ما را در تاکیدمان بر حاکمیت قانون مصرتر می کند.»

او اضافه کرد که «این اعمال ما را هرچه بیشتر ترغیب می‌کند تا در یافتن راه حلی برای بحرانی که در سوریه با آن مواجهیم کوشاتر باشیم».

سرگئی لاورف نیز با گفتن اینکه هیچ توجیهی برای اعمال تروریستی وجود ندارد، افزود «هیج توجیهی هم برای اینکه ما هرچه بیشتر در جهت شکست دادن داعش و جبهه النصره تلاش نکنیم، نمی‌تواند باشد».

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، هم حملات در پاریس را دلیلی دیگر دانست که ضرورت اتخاذ رویه‌ای واحد از سوی جامعه جهانی را برای حل و فصل بحران سوریه و مقابله با تروریسم آشکار می‌کند.

سخنانی که در واکنش‌های وزیران خارجه آلمان، اردن و عربستان سعودی نیز بازتاب داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز شنبه پیش از ترک تهران برای شرکت در نشست وین، به تلویزیون ایران گفته بود که حملات در پاریس «عاجل بودن جنگ با تروریسم و افراطگرایی بین‌المللی را نشان می‌دهد».

اما به رغم وحدت کلام وزیران خارجه در محکومیت حملات جمعه شب پاریس، اختلافات عمیق بر سر نقش بشار اسد در آینده سوریه باقی است.

آمریکا می‌گوید بشار اسد باید برود، اگرچه ممکن است در مرحله گذار تا مقطعی نقشی داشته باشد.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حتی در آستانه نشست روز شنبه وین، بار دیگر بر موضع این کشور تأکید کرد و گفت که «سوریه کشوری مستقل است و بشار اسد نیز رئیس‌جمهور منتخب مردم این کشور، و روسیه نمی‌تواند بگوید که بشار اسد باید برود، بلکه سرنوشت او باید در انتخابات تعیین شود».

موضعی که ایران نیز بر پا آن پافشاری می‌کند.

شرکت‌کنندگان در اولین نشست بحران سوریه در وین در ۳۰ اکتبر بر سر لزوم آتش بس، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات توافق کردند اما درباره اینکه کدام گروه‌ها «تروریستی» شناخته می‌شوند و نقش بشار اسد در روند مذاکرات صلح به نتیجه‌ای نرسیدند و گفته‌اند که نشست روز شنبه به این دو موضوع خواهد پرداخت.

XS
SM
MD
LG