لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

کری: مذاکرات با روسیه و ایران درباره اسد ادامه دارد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۲۱ آبان گفته است که انتظار ندارد که تحول عمده ای در دورتازه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در وین روی دهد. وی تصریح کرده است، هنوز مذاکرات با روسیه و ایران، دو متحد رییس جمهوری سوریه، در خصوص نقش بسار اسد در دوران انتقالی ادامه دارد و هنوز اختلافات در مورد این موضوع حل و فصل نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری که پیش از آغاز سفر خود در «موسسه صلح آمریکا» در واشینگتن صحبت می‌کرد، با این حال تاکید کرده است که فکر می‌کند به اندازه کافی زمینه‌های مشترک بین آمریکا روسیه، عربستان و ایران برای تدوین «جدول زمانی برای برداشتن گام‌های» انتقالی وجود دارد.

قرار است دور دوم مذاکرات درباره سوریه در وین پایتخت اتریش با حضور ایران و ۱۷ کشور دیگر در روز شنبه برگزار شود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «نمی‌توانم بگویم که امروز عصر ما در آستانه دستیابی به به یک توافق جامع (درباره سوریه) هستیم، نه. کارهای زیادی هنوز باقی است که باید انجام بشوند.»

وی اضافه کرده است: «دیوارهای بی‌اعتمادی در داخل سوریه، در منطقه و در عرصه بین المللی بلند و ضخیم است. اما این دیوار‌ها فرو نخواهند ریخت، جز با تلاش‌های واقعی و خلاقانه.»

با این حال، جان کری در خصوص رویکرد واشینگتن در بحران سوریه گفته است: «آمریکا پیگیر سه هدف در سوریه است. اول، شکست دادن گروه داعش (حکومت اسلامی)؛ دوم، تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در سوریه؛ و سوم، جلوگیری از گسترش درگیری ها به دیگر کشورها.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: برخی پیشرفت ها در جهت دستیابی به این اهداف تاکنون محقق شده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه می‌گوید، در نسخه‌ای از پیش نویس طرح روسیه برای بحران سوریه به این مذاکرات تصریح شده است که متحدان بشار اسد در دوره انتقالی ۱۸ ماهه یعنی برگزاری همه پرسی و انتخابات ریاست جمهوری قدرت را در اختیار داشته باشند.

این خبرگزاری اضافه کرده است، چنین طرحی برای آمریکا، اروپایی‌ها و کشورهای عرب غیر قابل پذیرش است.

با این حال، جان کری گفته است: اینکه از گروه‌های مخالف خواسته شود که به بشار اسد اعتماد کنند یا رهبری اورا بپذیرند، خیلی ساده چنین درخواستی غیر منطقی است.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: «تا این لحظه، اذعان می‌کنم ما همچنان در حال کار (مذاکره) با روسیه و ایران هستیم و هنوز اختلافات بر سر (بشار) و اسد و نقش او حل و فصل نشده است.»

جان کری همچنین گفته است: «شانس برای موفقیت در دیپلماسی تا حدودی به توان اعمال نفوذ، کنترل قلمرو و فهم اینکه چه کسی دارد می‌برد یا دست بالا را دارد بستگی دارد.»

وی اضافه کرده است: «خیلی واضع است که در عراق و سوریه (گروه حکومت اسلامی) را می‌توان شکست داد، این امر زمانی محقق می‌شود که ترکیبی از حملات هوایی ائتلاف به همراه نیروهای زمینی موثر وجود داشته باشند.»

ایران و روسیه از متحدان اصلی بشار اسد در سوریه هستند. روسیه بیش از یکماه است که عملیات هوایی خود علیه مخالفان اسد را آغاز کرده است و ایران و نیروهای خود در سوریه را افزایش داده است.

پیشتر مقام های اروپایی گفته بودند که در دور تازه مذاکرات درباره سوریه در وین در خصوص تعیین گروه های «تروریستی» در این کشور دچار جنگ بحث و گفت وگو خواهد شد.

در همین زمینه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته در مورد حضور ایران در نشست آتی وین گفته بود: «دو موضوع مهم در دستور کار اجلاس است یکی تعیین گروه‌های تروریستی که به نظر ما واضح است که گروه‌های تروریستی کدام هستند و موضوع دوم توافق درباره ادامه کار است».

دور اول این مذاکرات با حضور ایران در هشتم آبان ماه در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. اما گزارش حاکی است که یکی از محورهای اصلی مذاکرات این نشست موضوع کناره گیری بشار اسد از قدرت بود. بحران سوریه از زمان آغاز در سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG