لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

طرح جدید روسیه برای صلح در سوریه: اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام


یک کودک سوری که بر اثر بمباران ارتش سوریه در دوما زخمی شده است.
یک کودک سوری که بر اثر بمباران ارتش سوریه در دوما زخمی شده است.

روسیه طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده که شامل اصلاح قانون اساسی ظرف ۱۸ ماه به وسیله برگزاری رفراندوم و برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری است. در پیش‌نویس این طرح آمده است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی جدید نخواهد بود.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، از جمله رسانه‌های بین‌المللی بودند که سه‌شنبه ۱۹ آبان، متن این طرح را منتشر کرده‌اند.

در طرح جدید روسیه از نماینده سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه خواسته شده تا روندی سیاسی میان دولت سوریه و «نمایندگی متحد گروه‌های اپوزسیون» برای تشکیل «شورایی انتقالی با قدرت کامل اجرایی که سوریه را به برگزاری انتخابات هدایت خواهد کرد»، آغاز کند.

این سند شامگاه سه‌شنبه در اختیار اعضای شورای امنیت ملل متحد قرار گرفته است.

اگرچه در این طرح آمده که بشار اسد نمی‌تواند رئیس کمیته تدوین قانون اساسی جدید باشد اما به کناره‌گیری او از قدرت که یکی از خواسته‌های اصلی مخالفان محسوب می‌شود نیز اشاره‌ای نشده است.

ضمن اینکه بر مبنای این سند، محدودیتی برای آقای اسد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری زودرس پیش‌بینی نشده است.

این در حالی است که مخالفان دولت سوریه و دولت‌های خارجی حامی آن‌ها، حضور بشار اسد در قدرت را مانع اصلی برقراری صلح در این کشور می‌دانند.

دومین نشست بین‌المللی درباره سوریه قرار است شنبه ۲۳ آبان در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

در سند ارائه شده توسط روسیه آمده است که طرف‌های سوری باید در این نشست بر سر برداشتن این قدم‌های موافقت کنند.

در نشست اول وین که برای نخستین بار با حضور ایران برگزار شد، ایالات متحده، عربستان، ترکیه و با ادامه حضور بلند مدت بشار اسد در قدرت مخالفت کردند.
اما ایران و روسیه از رئیس جمهور کنونی سوریه حمایت کردند.

در جریان بحران و جنگ داخلی سوریه در پنج سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار نفر کشته، صد‌ها هزار نفر مجروج و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. بسیاری از شهر‌ها و تاسیسات زیربنایی سوریه در این مدت از بین رفته است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از این درباره نقش بشار اسد در این حوادث و نیز آینده سوریه گفته بود: «چگونه می‌توان صلح را به کشوری آورد که در جنگ داخلی‌اش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند، بدون آنکه مسبب این جنگ را کنار گذاشت؟»

روسیه چند هفته است که حملات هوایی خود را علیه مخالفان مسلح بشار اسد آغاز کرده است. این در حالی است که غرب می‌گوید حدود ۹۰ درصد این حملات علیه مخالفان میانه‌رو است نه گروه‌های رادیکالی مانند حکومت اسلامی یا جبهه‌النصره.

اما در طرح جدید روسیه بین «مخالفان» و «تروریست‌ها» تفاوت قائل شده است.

XS
SM
MD
LG