لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

«تلاش عربستان» در سازمان ملل برای محکومیت «دخالت» ایران در سوریه


مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان سپاه پاسداران ایران در سوریه، تهران ۲۸ اکتبر
مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان سپاه پاسداران ایران در سوریه، تهران ۲۸ اکتبر

عربستان سعودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده که در آن «دخالت» ایران و روسیه در اوضاع سوریه محکوم شده است؛ آنچه با اعتراض نمایندگان ایران و سوریه روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پیش‌نویس این قطعنامه که ۱۹ آبان ارائه شده را عربستان سعود با همکاری قطر تهیه کرده است. قطعنامه‌ای که از حمایت کشورهای عربی، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و عمده قدرت‌های غربی برخوردار است.

عربستان سعودی و کشورهای عربی مخالف بشار اسد بارها ایران را متهم به دخالت در اوضاع سوریه و حضور نظامی در خاک آن کشور و حتی «اشغالگری» کرده‌اند.

تهران می‌گوید نیروهایش در سوریه تنها نقش مستشاری دارند. در عین حال ایران خود دخالت نظامی دیگر کشورها را در سوریه محکوم کرده است.

پیش‌نویس ارائه شده به کمیته حقوق بشر سازمان ملل به طور مستقیم از روسیه نام نبرده است، اما «همه حملات علیه گروه‌های میانه‌روی مخالف در سوریه را شدیدا محکوم» کرده و خواستار «توقف فوری» آنها شده است.

در پیش‌نویس قطعنامه این حملات به سود گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و «دیگر گروه‌های تروریستی مانند جبهه‌النصره» توصیف شده‌ است.

ارتش روسیه بیش از یک ماه است که حملاتی را در خاک سوریه و در حمایت از نیروهای دولتی آن کشور انجام می‌دهد. گزارش‌ها حاکی‌ست که عمده این حملات نه به گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی یا شاخه‌های القاعده، که علیه گروه‌های شورشی غیرافراطی سوریه انجام شده است.

مسکو می‌گوید هدف از حملاتش، گروه‌های افراطی و «تروریستی»ست.

قعطنامه پیش‌نویس‌شده حضور «همه گروه‌های تروریستی خارجی… و نیروهای خارجی که در حمایت از بشار اسد در نبردها شرکت دارند، به ویژه سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران)، سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله [لبنان]» در سوریه را محکوم کرده است.

نماینده سوریه از پیش‌نویس ارائه شده انتقاد کرده و گفته است «عربستان سعودی و قطر، حق درس دادن به دیگران در زمینه حقوق بشر را ندارند».

او در عین حال می‌گوید هدف از این قطعنامه، «سیاسی کردن» اوضاع حقوق بشر در سوریه است.

نماینده ایران نیز انتقاد مشابهی را مطرح کرده است. رویترز می‌گوید ایران در عین حال نارضایتی خود را از گذاشتن نام سپاه پاسداران در جمله‌ای مشترک کنار گروه‌های ترویستی، ابراز کرده است.

جنگ داخلی سوریه در پنجمین سال خود قرار دارد. وزیر خارجه ایالات متحده بیشتر گفته بود که طی این سال‌ها از هر بیست شهروند سوری، یک نفر جان خود را از دست داده است. میلیون‌ها آواره ناشی از جنگ نیز موجی کم‌سابقه از پناهجویان را در تاریخ معاصر پدید آورده‌اند.

XS
SM
MD
LG