لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

دور تازه مذاکرات سوریه شنبه در وین برگزار می‌شود


مذاکرات درباره سوریه در وین با حضور ایران در هشتم آبان ماه سال جاری
مذاکرات درباره سوریه در وین با حضور ایران در هشتم آبان ماه سال جاری

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که دور تازه مذاکرات درباره سوریه شنبه ۲۳ آبان با حضور نمایندگان ۱۷ کشور در وین، پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که جان کری روز پنجشنبه به تونس خواهد رفت و سپس به وین می رود تا در مذاکرات درباره سوریه شرکت کند.

به گفته جان کربی، وزیر امور خارجه آمریکا در وین در حاشیه نشست سوریه با تعدادی از وزرای امور خارجه حاضر در این مذاکرات دیدار خواهد داشت.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه نسبت به فشار‌ها برای برکنار بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، از قدرت هشدار داده و گفته است، چنین راه حل هایی برای حل بحران سوریه «ساده انگارانه» است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای لاوروف که در جریان سفر به ارمنستان صحبت می‌کرد، گفته است: مذاکرات درباره سوریه می‌بایست بر دستیابی به توافقی در خصوص اینکه کدام گروه تروریستی و کدام گروه دیگر اپوزیسیون واقعی در سوریه است، متمرکز شود.

دور اول این مذاکرات با حضور ایران در هشتم آبان ماه در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. اما گزارش حاکی است که یکی از محورهای اصلی مذاکرات این نشست موضوع کناره گیری بشار اسد از قدرت بود. بحران سوریه از زمان آغاز در سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا از تلاش‌ها دیپلماتیک تازه پیش از برگزاری نشست اتی درباره سوریه خبر داده، اما گفته است: نباید ابعاد چالش پیش رو را دست کم گرفت.

فیلیپ هاموند اضافه کرده است: آمریکا، بریتانیا و دیگر کشور‌ها معتقدند به عنوان بخشی از روند گذار و انتقال قدرت سیاسی در سوریه بشار اسد می‌بایست از قدرت کناره گیری کند، اما این کشور‌ها با روسیه و ایران به طور بنیانی اختلاف نظر دارند.

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده است: روسیه و ایران معتقدند که بشار اسد می‌بایست در انتخابات آینده سوریه شرکت کند و چنانچه مردم به او رای بدهند در قدرت خواهد ماند.

مقام های ایران پیشتر گفته اند که این کشور در مذاکرات اتی در وین شرکت خواهد کرد.

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز دوشنبه در مورد حضور ایران در نشست آتی وین گفته است: «دو موضوع مهم در دستور کار اجلاس است یکی تعیین گروه‌های تروریستی که به نظر ما واضح است که گروه‌های تروریستی کدام هستند و موضوع دوم توافق درباره ادامه کار است».

وی اضافه کرده است: «ما به دو اصل مبارزه با تروریسم به عنوان وظیفه‌ای بین‌المللی و تعیین سرنوشت مردم سوریه توسط مردم سوریه اعتقاد داریم و می‌توانیم در این زمینه تسهیل کننده باشیم».

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است که به دلیل برنامه سفر رییس جمهوری ایران «هنوز معلوم نیست ما در چه سطحی در اجلاس شرکت کنیم».

پیشتر گزارش هایی در خصوص مشاجره لفظی وزیر امور خارجه ایران و عربستان در نشست قبلی در وین منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG