لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

امیر عبداللهیان: ایران در نشست آتی بحران سوریه شرکت می‌کند


حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۸ آبان گفت که ایران «برای کمک به حل سیاسی» بحران سوریه در نشست آتی وین شرکت می‌کند.

نمایندگان جمهوری اسلامی به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، روز هشتم آبان، برای نخستین بار در یک نشست بین‌المللی درباره سوریه که با حضور آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، ترکیه، سازمان ملل متحد و ... برگزار شد، شرکت کردند.

نشست بعدی وین با موضوع بحران سوریه قرار است روز پنج‌شنبه ۲۱ آبان (دوازدهم نوامبر) در پایتخت اتریش برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امیر عبداللهیان روز دوشنبه با اعلام خبر شرکت ایران در نشست پیش روی وین گفت که «واقع‌نگری تمامی طرف‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه مهم است».

وی تصریح کرد: «در خصوص حل بحران سوریه، مردم آن کشور در فرایند دموکراتیک، پیرامون آخرین سرنوشت خویش تصمیم‌گیری می‌کنند و در حال حاضر مردم و ارتش در حال مبارزه با تروریسم هستند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز دوشنبه در مورد حضور ایران در نشست آتی وین گفت: «دو موضوع مهم در دستور کار اجلاس است یکی تعیین گروه‌های تروریستی که به نظر ما واضح است که گروه‌های تروریستی کدام هستند و موضوع دوم توافق درباره ادامه کار است».

وی اضافه کرد: «ما به دو اصل مبارزه با تروریسم به عنوان وظیفه‌ای بین‌المللی و تعیین سرنوشت مردم سوریه توسط مردم سوریه اعتقاد داریم و می‌توانیم در این زمینه تسهیل کننده باشیم».

وزیر امور خارجه ایران گفت که به دلیل برنامه سفر رییس جمهوری ایران «هنوز معلوم نیست ما در چه سطحی در اجلاس شرکت کنیم».

روز شنبه شانزدهم آبان نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، از «حضور فعالانه» ایران در نشست آینده وین درباره سوریه «با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز» خبر داده بود.

وی اما تاکید کرد که حضور جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره سوریه به معنی «عقب‌نشینی» از مواضع قبلی نیست.

نشست‌های بین‌المللی در وین برای یافتن راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به چهار سال و نیم بحران و جنگ داخلی در سوریه برگزار می‌شود.

ایران و روسیه در جلسه نشست قبلی وین بر لزوم بقای بشار اسد، رییس‌جمهوری کنونی سوریه در قدرت تاکید کردند اما این امر با مخالفت آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه مواجه شد.

نشست قبلی وین با مشاجره لفظی میان وزیران خارجه ایران و عربستان نیز همراه بود.

پس از آن بود که معاون وزارت امور خارجه ایران هشدار داده بود که اگر گفت‌وگوهای آتی «سازنده و نتیجه‌بخش» نباشد، نمایندگان جمهوری اسلامی در آن‌ها شرکت نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG