لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

دومین پیروزی ارتش سوریه در آستانه دور تازه گفت‌وگوهای وین


ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه توانست به دومین پیروزی چشم‌گیر خود در روزهای اخیر دست پیدا کند. امری که در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات صلح سوریه در وین به وقوع پیوسته ‌است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که ارتش سوریه روز پنج‌شنبه شهرک حضر، نزدیک بزرگراه حلب-دمشق را که پیش از این در اختیار نیروهای اپوزیسیون بود، بازپس گرفته است.

گزارش این خبرگزاری با اظهارات یک منبع نظامی بدون اشاره به نام او همراه است که تأکید دارد ارتش سوریه و نیروهای متحد آن کل شهرک حضر را تحت کنترل خود درآورده‌ است، اما از سویی گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید که جنگ در این شهرک همچنان ادامه دارد و هنوز بخش‌هایی از آن دست شورشیان است.

به گفته رامی عبدالرحمان، دبیر گروه ناظر حقوق بشر در سوریه، مناطق وسیعی از شهرک حضر در اختیار جبهه نصرت، شاخه سوریه‌ای القاعده، و دیگر گروه‌های اسلام‌گرا بود و در حقیقت بزرگ‌ترین مقر آنها در جنوب حلب محسوب می‌شد که اکنون ارتش سوریه با تصرف آن به بزرگراه حلب-دمشق نزدیک‌تر شده است.

آقای عبدالرحمان همچنین تأکید کرده که در جریان عملیات بازپس گیری شهرک حضر، نیروی هوایی سوریه و روسیه با هم مشارکت داشته‌اند و حملاتی را ترتیب داده‌اند.

این پیروزی برای ارتش سوریه تنها به فاصله دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای وفادار به بشار اسد توانستند محاصره پایگاه هوایی کویروس در شرق حلب را بشکنند و حدود هزار خدمه نظامی آن را آزاد کنند. این پایگاه برای مدت‌ها تحت محاصره گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش بود.

به گفته رامی عبدالرحمان، در شکست محاصره پایگاه کویروس بیش از ۱۰۰ نفر از شبه‌نظامیان داعش کشته شده‌اند.

همچنین یک منبع نظامی به خبرگزاری فرانسه گفته است که ارتش سوریه می‌خواهد از این پایگاه برای پیشبرد عملیات‌های جدیدی علیه داعش در استان حلب استفاده کند.

این تحولات در حالی‌ست که روز شنبه ۲۳ آبان، گفت‌وگوهای بین‌المللی با هدف برقراری صلح در سوریه از سر گرفته می‌شود.

ایران که در دور پیشین این گفت‌وگوها حضور یافته بود، اعلام کرده که برای حضور در نشست پیش روی ملاحظاتی جدی دارد و ممکن است در آن حضور نیابد.

XS
SM
MD
LG